Variation av plankan

Ni gör väl era plankor? Om jag skall vara helt ärlig, skit i situpsen!! 🙂 Planka er genom livet istället!!

Det är ju en övning som kan bli lite tråkig i längden kanske, men den går ju att variera i ungefär oändlighet och här kommer ett förslag.

Det jag demonstrerar är:

1) Rak planka på tå med armbågarna på bosuboll, se till att axlarna är över armbågarna och ha en neutral svank i ryggen, sug in naveln mot ryggraden

2) Är det för tungt på tå, gå ner på knä

3) Spänn ”ut” ryggen och undvik att hänga i axlarna, som jag här visar en kort sekvens, ser alltför många såna exempel på gymmen

2 tips till övningen:

* Ha alltid blicken ner i golvet

* Vrid ut händerna, dvs, håll dem rakt ut från armbågarna, det blir tyngre och ännu mer fokus på bålen

Planka på!! 🙂

Dagens första pass blev inspirerat från crossfitmom.com. Jag glömde dock pushupsen och hade inte skrivit ner passet så jag körde lite freebase på övningarna, gick ju bra ändå 🙂 (jobbigt!!!!!!) Jag hade ju bokat träningsdejt med Frida o lilla Emilia men halsontet hade landat där under natten – vi planerar om till nästa vecka istället 🙂

Tabata Rodd (20 sek x 8, vila 10 sek mellan varje set) (hann 716 m på 2min o 40 sek alltså)

1 min vila

Tabata Squat

1 min vila

Tabata Pullups

1 min vila

Tabata Häng (dvs hänga i pullupsstången)

1 min vila

Tabata Plankan

Perfekt med kort tokintensivt pass när Lowa är på minisats. 25 min är allt som behövs!

Kommentera

