Min fantastiska underbara mamma fyller 50 år i December. För att fira har hon bjudit med familjen, och min familj till Thailand. Gissa om vi är glada :). I slutet av Januari åker vi och är borta 2 veckor. Vi kommer att vara 2 nätter i Bangkok och shoppa järnet, sen åker vi 3 timmar söderut till Huay Yang, en liten ort precis vid havet på den högra sidan av landet. Mamma och J-E har varit där tidigare och de beskriver den så att man verkligen bara skulle vilja åka ungefär helst imorron. Lugnt, inga turister, öde sandstränder, trevligt gym som ägs av någon slags skandinav, goda restauranger och fina privatägda hus med pool, varav vi skall husera i 2 stycken. Inte för att jag vill att mitt mammalediga år skall ta slut, men oj vad vi längtar!!!

Jag saknar ju inte direkt flygerfarenhet, men dock så saknar jag barnpackningserfarenhet. Lowa kommer vara 1 år precis. Här kommer mina funderingar. Köper man vagn i Thailand? Antar att det är rätt billigt och enkelt?? Vi åker ju inte charter, vi flyger reguljärt med fantastiska Finnair, och vill (eller jag vill) resa med så lite handbagage och vanligt bagage för den delen oxå som möjligt, men jag funderar lite på det här med bilbarnstol? Vi kommer åka taxi de 3 timmarna söderut, och tillbaka till Bangkok igen när vi skall hem. Jag antar att flera gjort liknande resor – hur gjorde ni? Körde ni nån sitta i knät variant?? Kom gärna med tips och erfarenheter. Dessutom har jag funderat lite på kläder. Det är ju inte direkt säsong för sommarkläder i Januari, och de storlekarna hon kommer använda nu i sommar kommer hon med största sannorlikhet inte att kunna ha i vinter. Köper man kläder innan, eller freebejsar man fritt och åker ner i lite ”vanliga” svenska vinterbodysar och sen köper man när man kommer ner? Erfarings????

ÅÅÅÅ va vi längtar!!!

8 thoughts on “

  1. hej sofia 🙂
    det finns taxi bolag i thailand som har babyskydd i man kan boka det på flygplatsen. är verkligen ett tips. dom kör som dårar i thailand och ja skulle inte vilja ha lilla bebin i knät. vagnar går att hyra på flera ställen, fina, hela och rena vagnar. typ urban jungle style! så du behöver inte ha med dig det!
    avis man blir på er!

  2. Vi åkte ju i feb i år, för att min mor fyllde 50. Jag hittade sommarkläder på ellos då, som Theo kunde ha. Sen tog vi med vårt babyskydd, eftersom vi inte for runt så mkt så stod det ju bara under vistelsen… Blöjor o sånt finns, men jag hittade bara 5-pack så du kan ju tänka dig….
    Vi tog även med resevagn, det finns men om man har så är det ju enkelt o checka in. Skönt också o ha direkt från flygplatsen när de är trötta och kinkiga.

  3. Kom på en till sak- det var för jävla varmt så Theo blev bara galet svettig ikläder. Han bodde i simkläderna och badade oftast när han var ute. Du behöver Mao inte så mkt kläder! att det kostar nada och tvätta kläderna där..

  4. Vi var i Miami när Wilda var 10 månader. Dagtid använde hon INGA kläder. Möjligtvis en tischa. Kvällstid var det klänning eller tunkia som gällde. Packa inte ner för mycket kläder. Tar bara plats. Du behöver den till annat.

    Om hon lärt sig gå är sandaler bra, men svårt att veta storlek nu ju. Det går dock alltid att fynda på tradera.

    Till flyget behövs inte så mycket leksaker. Allt annat är roligare. Tidningar, skor, nycklar. Dock kan böcker vara bra att ha. Och OMBYTE till flyget. Både till dig och Lowa. Jag blev nerkräkt en gång och var tacksam för en extra tisha. Räkna en blöja i timmen så är du garderad.

    Vill du ha fler tips så fråga på =)

  5. Pingback: Vad får vi inte missa i Bangkok? « lowaojag

Kommentera

