8 veckors upplägget

Ja just d, jag har nog allt blivit lite mammaglömsk/förvirrad utan att jag vill erkänna det. Jag lovade förut att jag skulle skriva om mitt upplägg och det har jag inte gjort. Här kommer det inlägget!

Nu efter de 12 veckorna jag tog på mig att ”komma igång” och väcka tillbaka alla muskler, få tillbaka OK flås och komma tillbaka till mitt vanliga kosttänk igen ( garden vegetables, especially greens, lean meats, nuts and seeds, little starch, and no sugar. That’s about as simple as we can get – Crossfit.com) så är det dags att gå vidare mot min strävan mot att komma i så bra form som möjligt på 8 veckor. Det kan ju låta lite luddigt, jag som alltid tjatar om tydliga mål. ”Så bra form som möjligt” innebär dock tydliga saker i mitt huvud, de listar jag här nedan. Dessutom så fick min kropp ganska hård stryk vid graviditeten har jag känt nu i efterhand, många bakslag har kommit på vägen,  så ja, så bra form som möjligt är helt enkelt så bra som det kan bli *skrattar*, om ni hänger med på vad jag menar!!

De mer tydliga målen är:

* Kunna springa 2 km på 11 minuter

* Slå några standard WOD´s som jag har som test WOD´s med minutrar och sekunder

* Komma in ordenligt i kosten, (mer om det kommer ni kunna läsa senare)

* Såklart också vara i bra bikiniform (jopp, jag är också ytlig och trivs riktigt bra med en till synes god form)

Inga oöverkomliga mål, för ett år sedan hade det varit ganska lågt satta mål, men kroppen förändras och det gäller att lära om och lära sig känna in den ”nya” känslan och på vilket sätt man svarar på träning och ett perfekt kostupplägg. Jag måste dessutom hela tiden hantera svagt bäcken, stela höfter och ostabilt bålparti trots stor fokus på sådan träning så har det inte gett samma reslutat som innan. Tyvärr! Det tar helt enkelt längre tid än vad jag nånsin kunnat tro. Thats life, alla är vi olika, det tar olika lång tid för alla mammor att komma tillbaka iform (som är en vanlig fråga som ofta kommer till mig). Man måste ta hänsyn till hur graviditeten var, vid hur god kondition du var i innan, ”var du startar”, vad du äter/ätit, hur mycket sömn du får på natten, om du ammat eller inte..ja jag kan hålla på länge med liknande teser. Det jag vill säga är att du inte kan jämföra dig med någon annan, hon kom i form på 4 veckor, hon gjorde si, och den gjorde så…Ödlsa ingen energi på det. Se över din situation och jobba därefter! Såklart därmed inte sagt att du inte kan komma iform på några veckor. Allt beror på how bad you want it och vilken kunskap du besitter kring din egen kropp, din träning och framför allt din kost.

Mina veckoträningar får ni ju läsa om jämt men systemet är uppbyggt ungefär så här under denna 8 veckors perioden. Jag är lite av en känslomänniska va gäller träning, om jag skulle göra en sak och inte vara sugen på det just den dagen och den tidpunkten, då gör jag nånting annat. Är jag inte taggad och har lust på just d passet så blir det ändå inget bra pass och kvalite är betydligt bättre än kvantite när det kommer till träning, tycker jag!!

Varje vecka genomför:

1 rent styrkepassmed fokus på lyft och press

1 intervallpass löpning

1 konditionspass med längre distans, gärna 2 olika träningsformer, rodd, löpning eller cykling

2 stycken milen PW

2 crossfit WOD´S

Efter varje pass, oavsett vilket så kör jag alltid någon form av planka i olika intervaller, Tabata eller 1 min x 5-10 set. Olika varje dag för att belasta på olika sätt, sidan, uppåt, nedåt, framåt, bakåt, med redskap, utan redskap,en arm, två arm, fot i luften osv…(ni har ju sett filmerna).

Så ser det ut, kan tyckas mycket när man skriver ner det – det är ju 7 rena träningspass. Jag brukar slå ihop milen PW:sarna med ett träningspass, så att det blir 1 eller 2 vilodagar varje vecka – det behövs!!! Dessutom har jag ju Lowa, men vet ni vad – det gör bara träningarna ännu roligare 🙂 Jag har kanske missat 1 planerat träningspass sedan hon kom till min och älsklingens underbara värld. De har inte alltid blivit på bestämd tidpunkt, men vad spelar det för roll? Bara det blir genomfört. Vissa dagar kanske hon är på sämre humör, då tränar jag när älsklingen kommit hem eller anpassar passet så att det gör att göra hemma när hon tittar på. Jag kommer aldrig acceptera en ursäkt som ”skyller” på barnet – det finns alltid ett sätt…Kom ihåg det!! Viljan är det som styr!!!

Hoppas ni fått lite inspiration till lite tuffare träning och träningsupplägg nu, just d, jag glömde det viktigaste KNIIIIIIIIIP 🙂 Jag är ju sämst i världen på att komma ihåg, så därför – varje rödljus, oavsett om jag är till fots eller i bilen!!!Det blir ett par gånger om dagen!!

One thought on “8 veckors upplägget

  1. Härligt med pepp! Blev OKstämplad igår av min läkare efter grav. så nu ska jag för första gången bygga muskler är det tänkt. Har aldrig varit så taggad, tror jag behövde slå i botten först för att inse.
    Nu kämpar jag med flåset efter år av rökning – det går förvånansvärt bra!
    Om du känner för det får du gärna ge tips på bra och roliga övningar man kan göra ute – med barn i barnvagn. Vägrar stänga in mig på ett gym när sommaren är här, vi har så underbar natur att bruka 🙂
    Kanske intervaller eller använda en parkbänk?

Kommentera

