ProteinBOMB

Gjorde en proteinbomb som fungerar lika bra som dagens lunch idag som imorron. Idag på tallrik, imorron i låda. Jag vet ju att älsklingen kör chips under tävling (det får ni fråga honom om!!) men lunch måste han ha också, det bestämmer jag. För att undvika stressmoment och köer kör vi därför denna variant. Kan även känna att den passar utmärkt in till sommarens picknickar.

Blandade wokgrönsaker, quinoa, tunna kyllingfiléer, knaperstek bacon, massor med olja och kryddor.

20110617-130523.jpg

___________________________________________________

För er som funderar på Quinoa..Det innehåller inget gluten och har högst proteininnehåll av alla grödor. Jag äter inget gluten, (* fotnot men ni vet 98/2 % regeln :)) En ”vanlig” portion är ungefär 1/2 dl okokt Quinoa. Det innebär ca 100-150kcal. Det är en utmärkt källa till bra kolhydrat. Den går att smaksätta med olja, kryddor, färska örter ev ekologisk buljongtärning för att variera smaken. Jag gillar bäst med olja och lite salt, det smakar som snabbmakaroner!! 🙂

  • Energivärde 1350kJ/320kcal
  • Protein 14g
  • Kolhydrater 53g
  • Varav sockerarter 4g
  • Fett: 5g
  • Varav mättat fett 0.5g
  • Varav enkelomättat fett 2g
  • Fleromättat fett: 2.5g
  • Kostfibrer 13g
  • Natrium 21mg
  • Kalcium 70mg

* Här kommer fotnoten, 98/2 % regeln, innebär att om du sköter dig till 98 % så spelar det ingen roll vad du gör av de resterande 2. Distansen och balansen för bästa resultat!

 

 

Annonser

One thought on “ProteinBOMB

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s