Best shape of my life om kosten

Jag har ju snart kört vecka 1 av 9 med upplägget från USA och en CrossfitVerve som heter Best Shape of My Life. Jag kan redan nu säga att det är ett upplägg som fler borde testa på om man vill se resultat på träningen och en förändring av kroppskompositionen. Mitt syfte med detta upplägget är att forma om kroppen efter graviditeten, jag vill helt enkelt som titeln skvallrar om, komma i mitt livs bästa form. Det bästa är att kosten är i princip identisk med hur vi lever vanligtvis. Det innebär bara stramare ramar, som ni vet – in måste vara mindre än ut för att man skall minska, om det nu är det man vill göra. Såg på crossfitjennys blogg (en stor inspirationskälla) häromdagen att hon gjorde en lista på vad hon äter och inte och jag kan i stort sett kopiera listan för att ge er inspiration och introduktion till zone/paleo tänket. Det är inte alls komplicerat som så många tror. Det största problemet är väl okunskap kring kost och vad som är vad skulle jag vilja påstå. Jag vill också kopiera citat från jennys blogg:

”Vissa tycker jag är extrem med min kost, jag tycker tvärtom!
Är det extremt att vilja må bra, prestera bra och vara nöjd när man ser sig i spegeln?”

Kortfattat:

Zone handlar om fördelningen av kolhydrater (40%), fett (30 %)och protein(30%)

Paleo handlar om vilka livsmedel du skall äta.

________________________________________________________

Så, jag äter mycket av:

Protein:

Kött

Fisk

Ägg

Tonfisk

Kylling

Räkor/Kräftor

Kolhydrater:

Blomkål

Broccoli

Tomat

Äpple

Svamp

Lök

Spenat

Bär

Quinoa

Naturell yoghurt (i zone så är nat. yoghurt en combo item, dvs det räknas hälften som protein och hälften som kolhydrat)

Fett:

Nötter (oftast mandlar)

Avocado

Olivolja

Bregott

Bacon

Sådant som jag inte äter:

Det som innehåller mjöl, dvs saker som pasta och bröd

Ris

Sockerprodukter / godis och liknande

”Färdigmat”

Sådant som jag äter lite då och då (någon gång i veckan):

Gräddfil, creme fraiche, mjölk, grädde

Potatis

____________________________________________________

Detta ovan är nu under Best shape of my life upplägget. (ni kan läsa alla inläggen från upplägget under kategorin med samma namn) Normalt så äter jag lite mer mjölkprodukter, det finns ju inget godare än att dricka mjölk till maten tycker jag! Dessutom tycker jag att det är väldigt gott att äta en skiva bröd på borta middag eller fest. Jag tackar inte heller nej till nybakta kanelbullar eller en god chokladbit. Det är dock inte någonting som finns hemma hos oss.

Mina tips till er som vill prova på liknande upplägg med paleo/zone:

1) Läs på ordentligt så du vet vad du skall göra och äta, utan planering och tanke så kommer du inte långt

2) Kombinera gärna zone/paleo, för optimal fördelning av bra livsmedel.

3) Drick vatten

4) Se till att alltid äta minst 5 mål om dagen

5) Träna

 

 

2 thoughts on “Best shape of my life om kosten

  1. Pingback: ”Best shape of my life” om träningen | lowaojag

  2. Pingback: Paleo/Zone Kost | lowaojag

Kommentera

