”Best shape of my life” om träningen

Ni vet ju vad jag har för upplägg och hur jagäter, vad ni däremot inte vet är bakgrunden till hur jag tränar och hur träningsupplägget ser ut. Därför kommer det här.

Träningen består uteslutande av crossfitträning. Jag kör ett löppass i veckan, men avslutar då med en WOD av något slag. Jag kör ingen fast programmering utan kör blandat mellan crossfit.com, crossfitmom.com, och älsklingens WOD:s. (ibland också programmeringar av galna Jenny o C. på klubben!) Ständig variation alltså av WOD:S och övningar och relativt ofta vet jag inte förrän några minuter före passet vad som skall utföras. En del av crossfit filosofin är ju att du skall vara redo för allt, oavsett hur och när!! Det är utmanande och spännande på samma gång! Antalet pass landar på minst 5 i veckan, jag siktar på 6, och då är det 5-6 med kvalitet, kan jag inte utföra ett pass av kvalitet så står jag över.

En del av detta sätt att träna är att på alla pass ligger du (jag!) på mitt absolut max. Dvs jag lyfter så tungt jag bara kan, så många gånger alternativt så snabbt jag kan – eller rätt ofta en kombo av de 2. Uteslutande ligger man på golvet o krälar oavsett om man kört en WOD på 5 min eller 45 minuter, det är precis samma känsla av maximal utmattning. Många går på gymmet dag ut och dag in, det händer kanske lite saker med kroppen, men hur många gånger måste du lägga dig ner för att musklerna inte bär dig längre efter några reps bicepscurl? Jag lägger ingen värdering i frågan utan ställer mig mer frågan vad du vill åstadkomma med det? För vissa räcker det bra, men för oss som vill ha resultat så räcker det inte. Du måste upp och jobba (träna) på en högre nivå. Springa till benen viker sig och lyfta till du inte kan lyfta mer. Många tror att crossfittare är dåliga på teknik, att övningarna skall utföras så snabbt som möjligt och därför blir tekniken lidande. Det är så fel det kan bli! Om det är några som har absolut perfekt teknik så är det crossfittare. Du får inte godkänt om du inte utför korrekt teknik på en tävling till exempel, därför tränas det alltid med perfekt teknik. Dessutom, om du inte har rätt teknik så kan du inte lyfta de vikter som krävs. Teknik är grund och botten till all crossfit utövning. Teknik nöts varenda dag, i varenda övning – och det ger resultat!

Det roliga med crossfit, som jag vet att jag skrivit om många gånger tidigare är att du kan, oavsett om du är nybörjare eller inte träna tillsammans med de som är”proffs” och ändå träna på lika villkor. DU gör ditt absoluta MAX, ”proffsen” gör på sitt absolut MAX – vilket borde betyda att känslan hos båda är samma, dvs totalt utmattad efter ett pass. Det är kul och peppande! Jag tränar ju med många som är bland Sveriges elit inom crossfit. Det är fantastiskt kul – varje dag. Fast jag i princip alltid är sämst tid/resultatmässigt så känner jag mig inte sämst, jag gör så bra jag kan och lär mig något nytt varje dag, och jag vet att en dag kommer det vara jag som är snabbast/starkast, dessutom är min egna utveckling ENORM, och det är ju faktiskt det enda som räknas. DET är sann träningsglädje!

Detta är inte ett osunt tänkande, utan ett vinnande och resultatinriktat tänkande. För mig inte extremt utan bara ett sätt att få min vilja att utvecklas igenom! Man kan resonera olika, jag resonerar så, observera att det är kring mig själv! Jag tycker eller säger inte att alla skall träna på liknande sätt, även om det är ett bra sätt som jag varmt skulle rekomendera många.

Så kortfattat;

* MAX utmattning i varje pass

* Prestera på mitt max varje pass

* 5-6 gånger i veckan

* Ständig variation

Den här skylten hänger på dörren in till gymmet..

Efter varje pass……..:)

DET är utmaning – DET är kul – DET är jobbigt – DET är grymt – DET ger resultat!

3 thoughts on “”Best shape of my life” om träningen

  1. Det är så himla roligt och inspirerande att läsa hur du tänker och lever! Önskar jag vore hälften så disciplinerad som du!! Börjar fundera på om inte crossfit borde vara nåt för mig. Det borde väl finnas en klubb här i Göteborg och om inte annat funderar jag på att köra efter ditt upplägg och kopiera dina pass. Alla ”förkortningar” på övningar kan man kanske googla fram betydelse och instruktioner om, eller vad tror du? Jag har tränat en hel del innan jag blev gravid och fick lillkillen (i januari) så lite teknik sitter nog kvar. Tack återigen för en bra blogg!!

  2. Pingback: Best Shape of My life målgång och summering « lowaojag

Kommentera

