Paleo/Zone Kost

Det fanns intresse för hur vi matplanerar/äter så jag har sammanställt som så här, med några bilder samt förklaring under.

Se detta som inspiration till hur du kan äta om du är intresserad av Paleo och/eller Zone kost. Vi blandar de båda sätten och det är en livsstil för oss. (men som jag sagt tidigare, eftersom vi lever efter detta sätt så betyder det inte att vi inte någon gång ibland äter precis vad vi vill, ju bättre grunden är desto mindre ”farligt” är det att sväva iväg ibland, det är min åsikt) Nu när jag aktivt jobbar mot att tappa de sista kg och cm som är kvar efter graviditeten så är jag mer strikt med zone fördelningen för att få ett balanserat och bra energiintag. Det finns såklart gränser för hur strikt man skall vara, min åsikt är att man få skapa sig sin egen sanning med modifikation, om jag lägger någon tesked med ost på en skiva torsk och då det inte blir paleo mitt i prick, det en liten detalj som jag inte lägger så stor vikt vid.

Här kan du läsa vad jag skrivit om zone/paleo tidigare.

Jag anser att kombon Paleo/Zone är det allra bästa. Optimal fördelning av kvalitativa livsmedel = Perfect Match!

En vanlig dag med måltidsfördelning:

Frukost

Träning / äter direkt efter träningen (dvs innan jag går ut från gymmet, oftast 1 ägg, 3 mandlar och 1/2 banan eller äpple)

Lunch

Mellanmål

Middag

Kvällsmål

Jag har delat upp kategorierna i enbart paleo, enbart zone och en kombinerad för att öka tydligheten.

Detta är en paleo lunch eller frukost om man så vill. Eftersom det fattas kolhydrater i rätt mängd så blir det alltså inte en zone måltid.

Detta var en fredagmiddag. Jordgubbar utanför bild för att få upp kolhydratsintaget till rätt blockmängd. 3 blocks zone middag alltså.

3 block zone middag. Kan tyckas att det skulle vara paleo också men det är turkisk yoghurt i biffarna så ingen kombo måltid av detta. Man kan ju ifrågasätta sig hur hårt man skall dra gränsen där, när ca 500g köttfärs innehåller ca 1 mtsk turkisk yoghurt, men ja, upp till var och en att bestämma hur petig man vill vara.

Ganska tydligt uppdelat mellan de 3 zoneblocken. 40 E % kolhydrater / 30 E% fett / 30 E% protein.

En väldigt god zonemåltid, eftersom det är lite parmesan på fisken så räknas det inte som zone/paleo, men man kan ju själv bestämma hur ”hardcore” man vill vara.

Zonemiddag, i tillägg 2 morötter för en 3 blocks zone middag eller lunch.

Ytterliggare än tydlig fördelad lunch/middag. 40 kol/ 30 fett / 30 protein

Ett bra frukosttips, en 3 blocks zone och  samtidigt paleo.

3 block zone middag och paleo.

3 blocks zone/paleo middag. 3 block protein i form av nötfärs är 90g – vilket detta är. Kolhydrater i form av grönsaker, 3 block samt olivolja som fett (tillsammans med stekfettet blir det en uppskattad korrekt mängd)

Färsbiffar och blomkålsmos (blomkål, en nypa salt och lite olja) och sallad med tomat, rädisa och blandat gröt med olja och solrosfrön på. 3 block zone middag och samtidigt paleo.


Som ni ser alltså, helt vanlig mat, med rätt fördelning 🙂

För att göra det enkelt: I Paleo ingår inte mjölkprodukter, potatis (eller jo, sötpotatis men det gillar jag inte :)) eler quinoa, som man kan äta enligt zone . Zone ser alltså till fördelningen och mängd av livsmedel i en måltid. Det finns olika variationer på hur många block varje frukost/lunch/middag skall innehålla. Det beror på kön och kroppstyp, om jag tar mig själv som exempel så är jag en ”medium female”. Då finns en tabell som ”säger” att jag skall äta 11 block totalt om dagen. Då är frukost 3, mellanmål 1, lunch 3, mellanmål 1 och middag 3. Varje block består sedan av en bestämd mängd mat. Så en 3 blocksmiddag means: 3 block kolhydrater, 3 block fett och 3 block protein, där varje block består av en fast mängd ex protein. Dvs, om jag vill ha kyckling så står det hur mycket kyckling 1 block motsvarar – då tar jag det x 3 om jag vill ha 3 block. Bus enkelt och till en början innan man lär sig vad ett block motsvaras av så finns det en tabell att läsa av.

Enformigheten? Hmmm, ja, till viss del. I affärerna finns det helt klart ett större utbud av saker som är för kroppen rent skräp, dock så är det sådant som de flesta handlar, så tyvärr får ”bra” mat mindre plats på hyllorna. SYND! Vi går i kött/fisk disken, grönsakshyllorna samt till viss del där grädde/ost och mjölk finns. O såklart nöthyllan. Ungefär 20 % av hela affären som har hyllor som vi faktiskt handlar från. Recept är egentligen inte så svåra att följa. Man tar bara bort allt som har gluten i sig och exprimenterar fram en annan lösning, sedan hittar jag mycket inspiration från nätet och matbloggar. Utgå från samma grund och sen fixa till lite. Matinspirationen går här hemma, som säkert hos flera, upp o ner. På våra oinspirerade matveckor så äter vi gamla trotjänare som går fort att laga o som passar i matlådan. Det funkar d oxå.

Flera kan säkert tänka sig att varför göra det så komplicerat med block och gram av olika livsmedel osv. Mitt svar på det blir att jag tycker inte att det är komplicerat att vilja må bra och veta vad man stoppar i sig. Medvetenhet kanske det kallas. Ett av mina hetaste tips är att börja läsa på innehållsförteckningarna, då är ni säkerligen flera med mig som kommer utnyttja mindre än hälften av mataffärerna!

Fråga gärna!!!

One thought on “Paleo/Zone Kost

Kommentera

