Mat före 09

Hur skönt effektivt känns det inte att ha lagat fiskgryta till Lowa och lunch samt middag till hos vuxna idag, INNAN kl 09? Det börjar ju likna nånslags husmorsfasoner, det fattas väl bara att jag skulle svängt ihop nåt bröd också – som tur är äter vi ju inte bröd så något bakmaskinsljud före 09 behöver grannarna inte oroa sig för.

Det här med barnmat är ju laddat har jag märkt. Som tur är får man göra precis som man vill, och eftersom vi är noga med mat till oss själva är det självklart för oss att göra egen barnmat. Inte utan problem i början, det vill jag understryka, vad göra liksom? Mest för att jag inte kunde se framför mig att man kunde koka köttfärs eller kyckling, think outside the box säger jag bara. nu har jag dock lärt mig. Lowa gillar fisk över allt annat, så då är det bara för mamman att tillverka 🙂 Lowa får burkmat någon gång ibland, och då mest i syfte att hon skall kunna äta det när det inte fungerar med någonting annat av någon anledning som resa, tomt kylskåp eller så. Dumt att stänga dörrar, men självklart skall mitt barn växa upp med ”riktig” mammamat i magen. Har en fantastisk mamma som lärt mig massa barnmatlagning, men nu så freebejsar jag mest –  slänger i lite vad som helst, vi har ju turen att Lowa än så länge inte visat någon allergi mot något, dock så sätter hon väldigt lätt i halsen så jag försöker göra konsistensen på maten lite lösare genom att spara lite extra av det vattnet jag kokat i.

Lowas favvo recept på fisk:

2-3 potatisar

1-2 morotar

En bit torsk

Vitpeppar och dill

Koka och stavmixra!

Lowas favvo efterrätt:

Koka ett päron

Stavmixra!

Hur enkelt? Busenkelt! Hur gott? As gott!!

En vanlig matdag för Lowa ser ut ungefär som såhär:

1 flarra ersättning direkt när hon vaknar

Kesella blandat med frysta (tinade) blåbär när mamma eller pappa äter frukost

Lunch – fisk, kyckling, potatis, morot, ärtor, ja lite vad som med olika variationer

Mellanmål – Ibland gröt med ”sylt” (kokat äpple och blåbär), ibland naturell yoghurt med banan

Kvällsmat – samma som lunch

1 eller 2 flarror ersättning innan gonatt

Vi tillämpar principen att vi gör lite som Lowa vill. Dvs, hon äter gärna på kvällen, självklart är det då bättre med riktig mat än gröt/välling/ersättning. Så då blir det så, sen om hon inte äter så mycket, ja då blir det kanske lite mer mjölk innan hon somnar osv – life is flexible!! 🙂 Det finns ju generella riktlinjer över hur barn som är 6 mån skall äta, hur barn som är 8 mån skall äta osv, det här upplägget liknar mer 8 än 6 mån, men Lowa älskar mat – so why not?

2 thoughts on “Mat före 09

  1. Jag har följt din blogg ett tag på din förra bloggsida och följde med till denna nuvarande. Jag måste säga att det glädjer mig oerhört att du bloggar. Äntligen hittat någon (dig) med kloka och sunda värderingar när det gäller mat, träning och barn och allt runt omkring det. Du uppmuntrar mig, genom din blogg, att vara och göra det jag vill men ibland kanske avstår på grund av socialt tryck från omgivningen. Du ger mig mod! Jag vill bara säga Tack till dig Sofia, och fortsätt med bloggande =). Ha en fortsatt skön vecka/ Kicki

  2. Hej!

    Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är föräldraledig.

    Du kan ha rätt till en försäkring som ökar pensionsinbetalningen under föräldraledigheten om du är privatanställd arbetare på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

    Här kan du läsa mer om vår föräldraförsäkring: http://www.afaforsakring.se/foraldraforsakring

    Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.

    Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
    http://www.afaforsakring.se/uppsokande_kundtjanst

    Vänliga hälsningar
    Julia
    AFA Försäkring

Kommentera

