Zonepannkaka

Om man skall göra en sak som skall efterlikna orginalet men på något sätt vara ”nyttigare” så tenderar det ofta att inte bli lika gott. Eller så är man så van vid hur det skall smaka så version2 blir inte god ändå  – även om den/det var go i sig. Oavsett, här kommer dock en sådan version2 som faktiskt smakar lika bra som orginalet, inte innehåller någon gluten och har flera användningsområden. Receptet kommer från min fina mamma som kan trolla i köket, jag kopierade direkt och har räknat ut en 3 blocks zone lunch eller middag så noga det bara går när allt är ihop mixat till en smet.

3 st zonepannkakor:

1 ägg

1 msk philadelphia ost

1 msk vispgrädde

”lite” – dvs max 1 matsked fiberhusk

”lite” – dvs 1/2 msk linfrön

”lite” salt

(För er som känner igen innehållet så är det i grunden ett oopsies recept)

Vispa ihop allt precis som pannkakssmeten, låt stå några minuter och stek sedan i smör. (Tåls att tilläggas att jag som är total sämst på att steka pannkakor kunde steka dessa utan en enda svordom!). Jag åt mina med en klick bregott på, Micke åt sina med hallon. För att få det till en fullvärdig zonemåltid så tog jag ett litet äpple till, som med fördel hade kunnat läggas ovanpå i riven form. Det hade också kunnats bytas ut till ca 1,5 dl färska bär och en klick vispgrädde.

Kommentera

