Vuxenpoäng o minnen o nötstek

Hur många vuxen poäng är det att ta ut den är köttklumpen ur ugnen imorse kl 09? Många om ni frågar mig 🙂 Min favoriträtt när jag var liten var mammas ”söndagsstek” som vi kallade det. Det var nötstek serverat med varma ärtor, majs och paprika och ofta sås och potatis till det. Gissa om man gillade det när man kom hem från stallet en regning söndag, dyngblöt, vrålhungrig o as trött 🙂

Så himla gott, och bra kött! Idag serverades det lyxigt nog med potatisgratäng (potatis, grädde, mjölk, vitlök, salt och peppar o så lite ost på toppen) och fetaostsallad. Potatis går bra ibland om man äter enligt zone/paleo, egentligen skall det vara sötpotatis men va fasen, nån måtta på det hela får det vara tycker jag.

Nötstek:

12h i ugnen på 100 grader (den skall vara djupfryst när du stoppar in den i ugnen)

Gör sedan en lag på:

1 liter vatten

1 dl salt (jag tog lite mindre)

1 msk strösocker

7 hela pepparkorn

2 Lagerblad

Kommentera

