Crossfit – My side of story!

Är så glad att ni fått upp ögonen för crossfit, här kommer my side of story!!

Jag har 2 övningar kvar inom crossfit som jag inte riktigt behärskar. Det är pullups och HSPU (handstand push ups). Det är ett av mina stora mål att klara av, jag är snart där! Det är väl ungefär så jag kan beskriva min känsla för crossfit, att det får mig att vilja. Jag har tidigare skrivit om att när det gäller motivation så är det du själv som måste vilja, du kan aldrig motivera någon annan. Tankens kraft är allt! Crossfit får mig att tänka på rätt sätt och framförallt att vilja på rätt sätt. Jag har lärt mig att allting sitter i huvudet. Ni vet känslan när man är totalt helt slut och absolut inte kan göra en sak en endaste gång till för då går man av på mitten – DEN känslan får jag varje dag – och jag strävar efter att få den känslan. Det är ingen annan träning eller träningsform som fått mig att känna ens i närheten av detsamma – snarare tvärtom! Det är den viktigaste lärdomen eller kanske insikten vad gäller både mig själv och min träning jag gjort sedan jag började träna crossfit ”all in” nu efter graviditeten.

Så rent praktiskt då, vad gör jag och hur gör jag?

För att bli bättre i det som kallas för wod:s (workout of the day, by the way :)) så bör man lägga en del tid på att förbättra sin styrka. De styrkeövningar jag gör är (på svenska): Marklyft, Frivändningar, Press (från hakan och upp över huvudet), Frivändningar med press, Knäböj med stången på axlarna, Ryck, Knäböj med press, bänkpress och Knäböj med stången på raka armar över huvudet. Det är basic, mer behövs egentligen inte, dessa täcker hela kroppen och lite till. Det finns dock vissa övningar som kan ses som tilläggsövningar som är bra att göra för att mer specifikt förbättra styrkan i en viss muskelgrupp. Några exempel på dessa är; Latsdrag, sittande rodd, hög/låg rodd i dragmaskin, hantel/stångrodd, flyes, ring rodd, axelpressar/lyft/shrugs. Såklart är även  ”core” övningar ett jätte bra komplement för att kunna stabilisera i alla övningar du gör framförallt med stång. Rörlighetsträning är en stor del av crossfit – för att kunna kontrollera din kropp och för att kunna utföra alla övningar krävs en god rörlighet. Detta blir man bra på genom att träna crossfit då alla övningar är ”maximala” men att lägga till rörlighetsövningar separat är klokt.

Jag tränar en hel del på det som kallas för ”skills”. Det är lite svårare grejor och komplexa teknikövningar, men dessa är ett roligt komplement i träningen och tränar upp koordinationen, t.ex; Double unders (dubbelhopp med hopprep), handstående, hänga i ringar och hoppa över olika hinder, upp på hinder eller repklättring. Det finns många olika och det gäller ju att kunna allt så det är bara att träna på. Sen har ni ju också sett mig skriva om bearcrawl, utfallsgång och burpees och det är också såna saker man måste vara grym på i crossfit, så ja, det är bara att nöta.

Sedan gör jag såklart också en eller två wods (workout of the day) under varje träningstillfälle, vad det är jag skall göra just den dagen är jag oftast (lyckligt?!) omedveten om tills omkring någon timma innan då jag går in och kollar på någon programmering. Dessa programmeringar finns på flertalet sidor så om man inte är jättesugen på det som står på en sida så kan man kolla på en annan sida och hitta något som kanske passar bättre. Vem är sugen på wod:en 1000 Squat en vanlig tisdag liksom? :)Självklart kan man själv också bestämma ihop en wod som man kör, då blandar man och ger helt enkelt, man bestämmer ett upplägg, om man skall köra varv, tid eller någon annan princip, väljer sedan övningar och vikt och sen är det 3-2-1 GO! Det är det här som är så kul med just crossfit. Att allting kan förekomma i ett pass eller på en tävling, alltifrån simning till löpning och sandsäcksvältning, slägga, push ups och boxjump, marklyft och situps.

Det är inte helt lätt att förpacka fenomenet crossfit i ett inlägg såhär och för den oinvigde kan det verka märkligt och odefinerbart. Dock så märker jag att var jag än kommer och tränar så kommer det fram en eller flera personer och frågar vad jag gör eller oftast: Vad håller du på med? :). Det ser jag som positivt och att det väckt ett intresse för något som ser roligt ut. Jag blir också så glad och lycklig i själen av gemenskapen jag får genom Crossfit. På alla tävlingar jag varit på så är alla på samma nivå, oavsett hur bra eller hur ”känd” du är. Alla peppar alla, och alla pratar med alla. Det är unikt. Jag har träffat så mycket trevliga, peppande och härliga människor genom klubben jag kör på och med de personerna jag tränar med. Jag har förmånen att vara sämst. Vilken konstig mening, men det är verkligen så, så här ser jag det; Jag tränar med flera som är bland de bästa i hela Sverige, jag behöver dessutom inte känna någon yttre press att jag behöver prestera. Det gör mig peppad och stark, att slå ur underläge är alltid en skön känsla. Jag har världens bästa ”lärare”. Jag ser och lär och försöker efterlikna så bra jag kan – tänk dig att få spela fotboll med Zlatan varje dag om du är en 10årig fotbollskille! Det är precis så som jag känner. Varje dag kan jag köra, och känna att jag går in och gör det bästa jag kan och med inställningen att hela tiden förbättra mina resultat. Det är en grym känsla mina vänner! Tack också till alla som jag får träna med, ni gör mig starkare! (Micke (min kärlek!!), Kristin (världens goaste), Jenny (”gör det fort så är du klar”), Jessica (grymmaste kippen i stan), CeVeBe (mrs machahen eller hur var det?), Jonas (bara ”styrketräning” idag?!), Per (ätardag – lördagar!), Wilma, Theo och Novalie.

 Förstår ni att jag aldrig tröttnar? 🙂


Just det, gårdagens pass också:

Vi blev lite sena till minisats innan de hade lunchstängt så det blev ett speedpass tillsammans med Juliette från minisats. Ingen styrka hanns med idag, stark får jag bli en annan dag tydligen 🙂

Rörlighetsuppvärmning

WOD:

21-15-9

OH Squat 20kg

Push ups

7.55

Dvs, 5 sekunder / repetition. Ganska bra måste jag säga 🙂 Kändes bra i kroppen!

3 thoughts on “Crossfit – My side of story!

  1. Pingback: Läsarfråga om crossfit « lowaojag

  2. Pingback: Vad är crossfit? (igen :)) « lowaojag

Kommentera

