Läsarfråga om crossfit

hej sofia! jag har en fråga till dig.. jag har följt din blogg ett tag nu och märkt att du ofta skriver om WOD, men vad är det för ngt egentligen? o ger det mer att träna så kort tid som det är (har sett att du anger tiden..)? jag menar det är ju inte ens tjugo min? när jag tränar så känner jag att jag minst måste träna en timme för att ”känna att jag tränat”, o då springer jag eller kör gym + springer intervall 30 min.. jag förstår ju att du säkert tränar hårdare när du tränar så kort tid men ändå.. det går liksom inte ihop för mig.. brukar du köra konditionsträning utöver dessa WODs som du gör? tack för din inspirerande anda! /ellen

Ellen, du ställer en så bra fråga så jag postar den här så fler kan läsa – hoppas det är ok! WOD = Workout of the day, du kan läsa vad jag skrivit om det här. På crossfitNordics hemsida finns det bra beskrivet på svenska vad crossfit och wod:s är, läsvärt! 

Jo, inom crossfit tar man tid eller räknar antal repetitioner eftersom man hela tiden tävlar mot sig själv att bli starkare, snabbare och uthålligare och samtidigt kan man tävla mot alla andra i världen som tränar crossfit eftersom alla workouts finns att läsa på nätet. Därför är det lite halvnoga med att komma ihåg tider och antal, mest för att man vill se hur mycket man förbättrar sig, och om man inte gör det, kunna ändra om träningsupplägget eller kosten för att få bättre resultat igen. Det finns drösvis med olika wod:s man kan göra och de tar alla olika lång tid – men om man håller på längre än 30 min så är det oftast någon riktigt brutal grej med många repetitioner av ett tungt lyft alternativt mycket löpning. De flesta workouts ligger mellan 5-15 min skulle jag tippa (ja det beror ju då på hur tungt motstånd man har och hur duktig man är såklart). De flesta som tränar kör först ”styrketräning”, dvs gör en övning med syfte att bli starkare – alltså tyngre och tyngre varje gång. Det tar kanske ungefär 10 min + såklart uppvärmning i 10-15 minuter, sen gör man en workout (wod) som tar ca 15 med allt runt omkring. Så då har det gått ungefär 30 min. Det som är så fantastiskt med crossfit är att om man vill att det bara skall ta exempelvis 20 min så tar det bara 20 min, har man lite tid ja då finns det alltid någonting att köra som tar ut max av muskelkraften även om det är på kort tid.Som jag skrivit tidigare, varje pass är till maximal utmattning. Jag anser att det är så man får resultat av sin träning. Inte genom att harva runt på gymmet en timma. Skall man eller vill man få resultat av sin träning måste man hela tiden ta i mer än vad man gjorde gången innan. Detta sker ”automatiskt” när du tränar crossfit.

Jag får konditionsträning i wod:sen jag gör. Tex gjorde jag en wod i förra veckan som var 1000m rodd, 1000 m löpning, 1000m cykling. Många wod:s blandar löpning, rodd, simning, hopprep osv med olika lyft och kroppsviktsövningar – så allt blir som kondition. Vill man kan man såklart träna kondition rent specifikt också om man är dålig på någon gren men det finns alltså allt som oftast inbakat i wod:sen.

PROVA!!!!

3 thoughts on “Läsarfråga om crossfit

    • Jag kör enbart crossfit WOD:S men kompletterar med vissa styrkeövningar med skivstång för att hela tiden bli starkare och för att kunna lyfta tyngre vikter såklart. Har du provat??? Annars, gört!!!! 🙂

Kommentera

