Frukosttraditioner, 8 månader

På nåt sätt gillar jag frukost mer än andra mål. Även om vi i min familj i princip aldrig äter frukost tillsammans då min kära sambo alltid vaknar så gruvligt tidigt, men desto trevligare när det väl sker :). Jag och Lowa har däremot en väldigt trevlig frukosttradition på morgonen. Frukosttraditionen innebär också att det måste dammsugas efter varje gång 🙂 men det är det väl värt, Lowa är alltid på grymt bra morronhumör som smittar av sig till mig!

Som ni vet så äter jag 9 gånger av 10 pannkaka till frukost. Den är optimal ur alla synpunkter, den är god, jag blir mätt, den innehåller bra stuff och den går snabbt att tillverka. Opti Opti! Lowa äter alltid turkisk yoghurt eller kesella med blåbär eller banan i. Igår köpte jag även vitt rostbröd som direkt blev en favorit, nästan hela skivan åt hon upp! Dessutom började vi igår med välling. Hon har ätit mjölk fram till nu (förutom lunch, middag och mellanmål), men igår fick jag verkligen hålla humöret i styr då det var helt galet med hur mycket hon skulle äta – ungefär precis hela tiden. Jag kände då att det var dags att introducera lite gluten i form av välling som mättar lite mer. Vi har ju vår åsikt klar kring denna frågan men med tanke på dagis och framtiden så måste ju Lowa få lära sig att äta mjölproduter, jag menar klart ungen skall äta mammas kanelbullar, sedan kommer det nog bli så att Lowa hemma kommer äta så som vi gör, men på dagis och liknande äta det som finns där. Det känns som en bra kombo.

Lowa sätter väldigt lätt i halsen eller blir kväljd av för stora eller gryniga bitar. Jag lagar nästan all mat själv till henne och får göra noggrann vetenskaplig avvägning hur mycket spad jag måste ha kvar för att det skall kunna gå att äta – lite trixigt men jag har nog börjat få kläm på det nu, eller så har Lowa vant sig lite mer – vad vet jag. Jag har dock lite svårigheter med frukost och mellanmålsalternativ. Ägg vore ju opti – men det får hon inte ner – nån som har tips på mellanmålsmat både hemma och ”to go”?

Hur gör ni och vad ger ni era 8 månader? Ge mig lite inspiration.


4 thoughts on “Frukosttraditioner, 8 månader

  1. Min minsta tjej blir i dagarna 9 månader, hon äter

    * 8;00 Frukost gröt halv vit rostmacka med smör eller leverpastej
    * 11:30 Hemlagad lunch typ fisk,pot,morot.palsternacka eller pasta,köttfärs,lök,morot,broccoli med en tsk rapsolja eller smör frukt efter
    *14:00 Mellis frukt med naturell yoghurt, eller bara mosad typ banan, nån majskrok eller rån med smör eller leverpastej, har hon ätit väldigt dåligt både frukost OCH lunch får hon välling
    17:00 Middag samma som lunch men med variation kanske kyckling med grönsaker och ris 😀 frukt efter
    19:00 en flarra välling —–> god natt 😀

    När min största tjej skulle börja dagis hade hon tex aldrig ätit sylt, druckit festis(sempers fruktdryck i festisförpackning serverar vi fortf som festis hon är nu 3 år), hon hade aldrig ätit glass, godis, kakor. På sin ett årsdag fick hon smaka på ”sin tårta” som allt va hemgjort på.
    Jag är lite sådär att hellre en HEMBAKAD bulle än en godispåse på helgen, hellre popcorn än glas, hellre nötter än chips osv. Nu är det verkligen inte lätt att hålla henne ifårn det dåliga då många runtomkring GÄRNA vill att hon äter ”dåligt” alla var sura och tyckte jag va knäpp när hon inte fick äta vad hon ville på ett kalas när hon va typ 6-15 månader. Sen var det väldigt svårt att hålla henne ifrån, sen SAFT va är de med saft och småbarnsföräldrar?? eller Juice? det köper jag inte ens, vi ha hemgjord saft i frysen utan konserveringsmedel som serveras på kalas. Sen juice till frukost va e de lixom??

    På dagis däremot introducerade dom ”dåliga” sylt till vanlig mat typ lingonsylt till köttbullar??
    Glass när nån ska sluta, osv.

    ojj blev ett långt inlägg!! 😀

  2. Pingback: Frukost / Mellanmål till 8 månaders « lowaojag

Kommentera

