Mera crossfit o lite annat

Filmen igår var bra. Jag var lite skeptisk för jag kom inte ihåg att jag tyckte Jägarna 1 var så jätte bra, men vad gör man inte för lite kärlek :)! Den var iallafall helt klart sevärd, lite läskig och såklart med superStormaren med. När vi kom ut från bion så sprutregnade de a´la grande så Micke fick göra en ”dushrusch” till bilen och sedan köra bil utan tröja och med dyngblöta brallor hem till mamma för att hämta Lowa. Jag skrattade inte så lite när pikebussen står utanför porten utav okänd anledning och Micke kliver ut utan tröja, ööö undra va poliserna tänkte (!), iallafall fick han låna t-shirt av Jan-E till hemvägen…Tur!!Tack mormor och Jan-E för barnvakten!

_________________________________________________________________________

Ni är ju superintresserade av crossfit. Askul 🙂 Ni önskar se exempel på hur en träningsvecka ser ut för mig (det här vanliga med att Lowa styr mina tider och träningspass och om jag är trött så vilar jag ochsåvidare hoppar vi över utan vi ser endast till passen i detta inlägget!!)

Dag 1: Styrka rygg + WOD + Löpning  (intervaller)

Dag 2: Styrka Bröst + WOD + Bålstabilitets övningar

Dag 3: Styrka Ben + WOD + Rörlighet

Dag 4: VILA (aktiv)

Dag 5: Kondition alt en WOD med mycket löpning/cykling eller rodd + Rörlighet

Dag 6: Styrka Axlar + WOD

Dag 7: Styrka Ben + WOD + Teknikjusteringar

Alltså är min programmering 3 dagar träning och 1 dag vila och så rullar det på. Det passar mig perfekt. Jag är ofta inte alltför trött den tredje dagen utan orkar ta i ordentligt även där. Vilodagen är oftast i form av aktiv vila, då jag känner att det underlättar för både hjärta och smärta att inte var helt ”stillasittande” under en hel dag, speciellt på dagen efter när jag skall träna igen.

Som ni ser, varje pass består av 3 delar. Styrkan oftast först, det beror på vilken typ av wod jag skall köra, om det är en jättetung styrkewod så kanske jag kör lite ”flås” uppvärmning och sedan väljer att lägga styrkan sist, det beror sig på. En WOD, det är ju som ni vet precis vad som helst, jag kollar någon timma innan planerad träning, alltifrån 2 min – 40 min kan jag hålla på med den / pass. Slutligen så övar jag på skills eller saker som jag är dålig på alternativt behöver stärka eller förbättra.

Så om du vill träna crossfit – vad rekomenderar jag att du skall göra?

Som jag uppfattat det är d det som ni vill veta. Jag föreslår här stegvis hur du kan göra, men du får givetvis själv utgå från din kunskapsnivå, se detta som ett förslag.

1. Sätt dig in vad crossfit är/innebär. Bra sidor; crossfit.com, crossfitnordic.com, googla ordet crossfit, se filmer på youtube (finns masssssor). Skaffa dig inspiration och framförallt lyssna på det som sägs i instruktionsfilmerna.

2. Skaffa en PT eller träna med någon som kan lära dig alla lyft om du inte redan kan dem eftersom de är en så grundläggande del i WOD:sen.

3.  Bygg upp din grundstyrka och kondition. Startar du helt från noll så satsa på att stärka din kropp med basövningar som involverar många muskelgrupper och ett bra sätta att stärka/förbättra konditionen på är intervaller i alla former.

4. Lär dig träna med Kettlebell och hoppa hopprep

5. Nu kan du börja köra WOD:s, eller egentligen kan du göra det från början – men kör då enbart saker som du behärskar, avvägningen får du göra själv. Är det någon övning du inte kan göra, exempelvis inte hoppa på en 60cm box, skala då övningen genom att göra samma övning fast lättare, i detta fallet hoppa på en låg bänk eller en stepbräda. På detta sättet kan man jobba sig igenom alla WOD:s. Förenkla och modifiera. ALLA KAN TRÄNA CROSSFIT!!!!

Fråga på 🙂

One thought on “Mera crossfit o lite annat

Kommentera

