Rålambshovs Parklek

Idag har jag och Lowa haft en egen dag tillsammans 🙂 Vi började  med att följa med en sväng på söndagsträningen som jag för övrigt fick stå över eftersom träningsvärken inte var nådig idag. När Lowa blev lite för rastlös och for omkring som en yr höna bland skivstängerna hoppade vi in i bilen och åkte mot IKEA. Där delade vi på köttbullar och mos, dessutom åt Lowa upp hela sin portion mat, som aldrig händer hemma, IKEA gör en hungrig, precis va jag alltid sagt!!!! Vältajmat slog Lowa till med en 2h eftermiddagssömn så jag i lugn och ro gå omkring och kolla mått och grejor på lite möbler vi bestämt oss för samt kolla lite annat smått och gott!! 1 månad kvar nu – sen skall det shoppas loss till nya lyan – som jag längtar!!!! Intuitionen är fortfarande att flytta med så liiiiite saker som bara är möjligt. Vi är på god väg (eller jag, det är jag som har en herrans massa grejor i den här familjen, eller ja, kanske mest kläder, men ändå!!)

På vägen hem var det Lowas tur att göra nånting kul, eftersom jag fick IKEA och Micke fick jobba på klubben hela dagen, alla i familjen skall få sitt roliga – varje dag!! Sånt tycker jag är viktigt, självklart skall Lowa lära sig följa med på saker och ting som kanske inte är helt och fullt barnanpassade men sedan skall hon få utlopp för sin energi och få lekas med sånt som hon tycker är kul, eller kan tänkas tycka är kul, sånt blir viktigare och viktigare, iallafall tycker vi det. Jag skulle ju till Rålis parklek tidigare i veckan men det hanns inte med. Men idag fanns massor med tid så vi parkerade längs Norr Mälarstrand och gick en liten prommis och tittade på fåglarna först. Alltid lika fascinerande! Parkleken var också fascinerande tyckte Lowa. Först gunga, ungefär 20 minuter, hon tjuter av skratt och vilken mamma skulle tröttna på det liksom???? Sen provade vi massa olika gunghästar/elefanter och åkte ruschkana som är en ny favorit. Vi gick också omkring och kollade på alla figurer från mumindalen som är uppmålade i naturlig storlek. Väldigt kul och många stora frågande ögon från Lowa, vad är det där liksom?? 🙂

Jag passade på att läsa på alla roliga skyltar som pedagogiskt sitter uppsatt lite här och var om allt från hur man parkerar barnvagnen till att man skall kasta skräpet efter sig, riktigt bra så till och med de små som inte kan läsa kan förstå – sånt gillar jag!! Varje vardag och vissa lördagar är det ordnad aktivitet där, grillning, snickring och målning – allting med fokus på uteaktivit. HIT kommer vi definitivt gå fler gånger, och ju mer hon kan gå och vara ”självständig” desto roligare tror jag hon kommer att ha.

Stort plus till att det fanns många bänkar att sitta och vila/vänta på och äta/grilla på och även en större typ ”läktare” där vi med barn som inte kan gå själva än kan sitta och hänga medan barnen klättrar omkring!! Perfekt! Fast det var massor med folk hade vi en hel bänk för oss själva att äta mellis på.

När jag ändå är inne på tråden, någon som sitter inne med nåt bra tips på öppenförskola/parklek i Stockholmsområdet??

Kommentera

