2 superset

Som ni vet tränar och ”andas” jag crossfit. (no shit!!??). Ibland kan jag dock inte hålla mig ifrån att lägga in några superset och andra varianter av lite mer ”traditionell” styrketräning. De konkurrerar aldrig ut det jag skulle gjort i form av wod och speciell styrketräning för det utan det lägger jag isåfall till i passet. Jag planerar nästan aldrig dessa övningar i förväg utan jag ser gymmet som ett ställe av möjligheter och freebasar ihop några övningar som verkar roliga (och oftast jäkligt jobbiga – visar det sig i efterhand). Men det är kul och blir ett lite mer ”oseriöst” avbrott i träningen. Här är 2 superset som jag kört i veckan. Inget utöver det vanliga men ni vill ju alltid alltid ha filmer – så här kommer de (nu kan man ju äntligen klippa filmerna i youtube oxå så ni slipper se allt vift och stiss innan själv övningen börjar, perfekt):

Hantelmarklyft och pushups mot bräda

Ta en relativt tung hantel och placera på golvet i mitten av kroppen. Gå ner och hämta hanteln genom att böja på benen. Med rak rygg,”insugen” navel och ett höjt bröst så pressar du dig till upprätt position, spänner till magen någon sekund och upprepar sedan. Glöm inte att böja på benen!! Pushups kan man göra på miljoners olika sätt – oavsett hur du gör dem – ner med bröstet i underlaget. Vill du utmana dig själv att göra armhävningar på tå men kanske inte riktigt mäktar med än så kan du göra varianten med att gå ner på knä och sedan sätta i tårna och pressa dig upp på raka armar. Då blir det iallafall en ”halv” riktig armhävning. Såsmåningom kan du då göra en riktig armhävning.

Pushups mot bänk och Sittande rodd i dragmaskin

Här kombinerar jag bröst och ryggträning. Det syns inte riktigt men jag kör armhävningarna med en fot i luften. Det ställer mer krav på min bålstabilitet än att göra den vanliga varianten med båda fötterna i , eftersom jag hela tiden måste parera med mina stabiliserande magmuskler samt med höften för att kunna hålla kroppen rakt mot underlaget- men hur var det nu? hela tiden bli bättre och starkare va?? I sittande rodd är det viktigt att hålla borta axlarna från öronen, det vill säga, pressa ner axlarna och skjut bröstet uppåt – såklart samtidigt som du drar in naveln mot ryggraden. Du hämtar vikten med rak rygg, kommer upp till 90 grader, sedan pressar du ihop skulderbladen och drar armbågarna bakåt tätt intill sidan av överkroppen. Håll såklart emot på vägen tillbaka – gärna lite extra!!!

2 thoughts on “2 superset

  1. Pingback: Övningar i superset « lowaojag

Kommentera

