Bambino

När lowaojag var på WeRFamily eventet på CafeOpera för någon månad sedan så fick jag produktpresentation och present av de trevliga tjejorna från Bambino. Jag har ju det här ”matlådeproblemet” – eller ja, hade. Jag hittade inte tillräckligt små burkar som jag vill lägga Lowas mat i. Det slutade med att det blev istärningslådor och sedan in i frysen. Jag tycker dock att ”färsk” mat är godast, Lowa också. Max 2 dagar i kylen känns ”färskt” för mig, o jag är inte den som lagar mat varje dag till Lowa. Missförstå mig rätt men det hinns liksom inte med i vardagen, speciellt inte när Lowa oftast kommer på att hon är hungrig när hon redan skulle ätit för en halvtimma sen – känns det igen??

Så lösningen på alla mina problem blev denna burken från Bambino. Den håller tätt – jag har inte ens påse om den i väskan, den rymmer 2 ”Lowa portioner” (kanske 1 för en vanlig unge :)), om man micrar maten (burken går att köra i micron) lite granna innan man far iväg så håller den värmen någon timma, utan att kännas ofräsh eller lukta konstigt. Me Love!!!

Finns att köpa i babybutiker från mitten av Oktober. Vill du ha en egen? Såklart vill jag ge bort ett kit med burk o skedar!! Skicka mig ditt bästa puretips, Lowa måste börja äta nåt annat än köttfärssås och spagetti snart 🙂

10 thoughts on “Bambino

  1. Mitt puretips får vara av praktisk art.

    Jag har ju barn nummer två nu, och med Stella ”lärde” jag mig aldrig laga mat. Jag gjorde det lite för svårt, och när hon väl fick hemlagat ratade hon så jag gav snabbt upp och gav enbart burkar.

    Mitt bästa tips som jag kör stenhårt på nu med ett barn som ENBART äter hemlagat (och alltså ratar resten):
    Gör puré av grönsaker/kolhydrater (t.ex pasta och broccoli, potatis och rotsaker, ris och soppgrönsaker, helt enkelt de blandningar du själv kan känna att är en god kombination). Kolhydrat-grönsaks-puren fryser du in i fruktburkar (alltså såna för barn du köper i 4-pack), t.ex kan du fylla ett helt gäng och försluta alla i samma plastpåse (inget lock behövs).
    Gör pure av proteinkällan, tex ångkokt/ugnsbakad lax, dito kyckling etc. Frys in på samma sätt.
    Så då kan du enkelt kombinera och variera, ta bara en liten burk av varje och blanda när det är dags. Pasta-Lax, Ris-Kyckling osv. Enkelt, gott och varierat!

    Glöm inte lite extra smör i alla puréer, gör susen för deras matlust och behövs för tillväxten. 🙂

  2. Kalops! Koka valfritt kött (högrev), potatis, morot plus valfria rotfrukter och lagerblad läääänge. Köttet ska bli riktigt mört. Ta bort lagerblad och mixa ihop. Servera som det är eller gör ett gott mos till på tex blomkål

  3. Koka potatis, morötter och broccoli.
    Mixa med lite av kokspadet.
    Fyll på med smör eller olja.
    Smaksätt med en liten klick wasabi (liten!)

    För ”köttigare” upplevelse, servera med kalvfrikadeller på barnmatsburk (som man kan portionera upp i frysfack)

  4. Pingback: Hemma och laddar « lowaojag

  5. Nu är ju min Wilma lite yngre än Lowa så vi har inte hunnit laga så mycket mat till henne ännu men hennes favorit är Ärtor & majs puré. Lätt som en plätt är det och snabbt går det också vilket inte är helt fel 🙂
    Man kokar de frysta ärtorna ett par minuter, häller av vattnet och blandar med burkmajsen och mixar detta med mixerstaven. Man kan späda med lite av vattnet som man kokade ärtorna i för att få lite lösare konsistens. Jag brukar även röra i lite osaltat smör. Jättegott tycker Wilma och purén går perfekt att frysa tills nästa gång lillsessan är hungrig! 🙂

  6. Pingback: Vinnare av Bambinokit « lowaojag

  7. Min son Åt helst bara lasagne men nu har han annan favvo oxå korvstroganoff går att svänga ihop på några minuter och har man riktigt bråttom kan man micra på lite vatten o blanda pulver nos direkt i tallriken riktigt sån snabb mat för små…

Kommentera

