Crossfit SM 2011 sammanfattning

Att summera ett sånt här event från publik sidan är svårt. Det är väldigt många intryck på en och samma gång. För att sammanfatta kort är jag sjukt imponerad, främst av atleter (såklart!!) men också av CrossfitNordic som anordnat hela tillställningen, det är liksom ingen liten baluns. Det är både på gott och ont som crossfit blivit så populär. Jag tror (vet) att många missat andemeningen med det hela och därmed också vilket sportsligt upptränande som krävs. Detta kan jag säga eftersom dessa nissar satt (eller stod) i publiken. Crossfit har för mig ända sedan första stund varit gemenskap och peppning, oavsett om du skall göra din första armhävning på tå eller springa ett 400m:s lopp eller lyfta 200kg whatever – ”nya” har inte riktigt fattat den andemeningen än, men det kommer nog – det tror jag, bara crossfit i ordets bemärkelse kommer ut från de stora gymmen – det är inte crossfit på riktigt, det är nånslags av övningar ihopsatta i alla världensolikakombinationer och så kallas det för crossfit. Me NOT like på den. Men så är det väl när nånting blir stort – antar jag, och det kan jag ändå tycka är bra – men ja, hmm, ni kanske förstår min andemening. Många andemeningar nu, jag vet egentligen inte vad ordet betyder men det känns som att det passar bra i detta sammanhanget 🙂

Fick en fråga av Sofy vad min syn på saken var (är), här kommer mitt svar, som en slut summering av Crossfit SM 2011. 

Det är stor skillnad på “gymcrossfit” och riktig crossfit som man tränar och tävlar med en klubb. Som fotboll och dans ungefär :) Med andra ord stor skillnad. De flesta som är där som publik är från en klubb eller är väldigt inbitna crossfitters som har läst igenom innan och vet vilka event som skall komma och också vilka som är med – vem som skulle kunna ha chans på vinst osv. Crossfittävlingar generellt är på detta sättet, dock så pratar de alltid engelska eftersom det nästan alltid är ngn utländsk deltagare med samt många termer på wod:s och övningar och så är grundade på de utländska orden.

Det jag gillar mest är “team” känslan, att ovsett om du ligger sist, klarar en rep av ngt tungt eller spurtar i mål så får du lika mycket hejjarrop och pepp och applåder. Samma gäller om du kommer sist eller vinner guldet, alla är lika mycket värda och alla peppar varandra, oavsett om man är konkurrent eller inte. Crossfittare är atleter av absoluta toppnivå men “smyger i det tysta” fortfarande. SM har blivit större och större för varje år. Kanske mycket för att crossfit kommit in på de stora gymkedjorna och vanliga människor har börjat få upp ögonen på så sätt. Det är dock lite synd att de tror att det är det som är crossfit – det blir lite skevt i verklighetsuppfattningen även om det blir en bra träningsform i sig.

Det är svårt för mig att vara negativ till ett sånt grym arrangemang, som de “ideellt” har ordnat. Små detaljer som ljudvolym och vissa missar – ja det får man liksom ta. Om man såg på games (som är VM i crossfit) som går varje sommar så gick det till på ungefär samma sätt – man hör inte riktigt vad som sägs utan man liksom “förväntas” veta vad som skall komma och speakern är mest för att hejja och tjoa lite, och hålla koll på start och så. Från första SM på en parkering i Solna till en fullsatt Sätrahall på 3 år är värd all eloge tycker jag :) trots missar i vissa detaljer.

De gula nissarna – domarna har en atlet var, ibland 2 domare / atlet. Dessa räknar godkända repetitioner osv. Om ngn gör ett lyft som inte är enligt standard så blir det “no rep”, alltså ej godkänd och den räknas då inte. Vissa kanske måste göra 20 lyft för att få 10 godkända och liknande, detta är nödvändigt för att det skall fungera att tävla på lika villkor. Domare presterar individuellt, de har alla fått samma standards och utbildning/genomgång men sen är det upp till varje enskiljd domare att i stridens hetta fria eller fälla. I detta SM var det lite blandat med domarkvalitet, tyvärr – men så är det, men oundvikligt att komma ifrån! Det finns en “Headofjudge” som går omkring och påpekar och kollar att domarna dömer rätt men han kan ju tyvärr inte vara överallt han heller. Men så gott som möjligt skall det ju vara lika bedömning. En del av spelet helt enkelt.

Som avslut; crossfit är en livsstil, ett sätta att andas, äta, sova, träna, umgås. Det är svårt för oinvigda, tyvärr – men kanske därför klubbarna växer så det knakar och fler människor förstår och vill veta vad det innebär att träna “på riktigt”. Hoppas du kommer tillbaka på fler tävlingar, jag skall mer än gärna guida dig genom eventen :) 

Va du där? Vad är din åsikt?

 

5 thoughts on “Crossfit SM 2011 sammanfattning

  1. Jag var där och jag håller med dig fullständigt. Även om jag själv är en sån där nykomling :). Men jag har anammat denna träningsform för allt vad det är. Jag älskar det och vill verkligen leva den livsstilen. Det är dock inte så lätt, när man inte har likasinnade omkring sig, eller när de enda Crossfit gymen som finns i Stockholm, ligger i stan, och man själv bor en bra bit utanför.
    Jag vill så himla gärna börja träna på CF Nordic, men vet inte hur jag ska hinna ta mig ända dit, med 3 ungar, varav en liten. Jag försöker få till så mycket Crossfit som jag kan emellan.

    Jag håller även med dig om att alla nya sk Crossfit pass som tillkommit på alla vanliga gym, känns lite förfinade. Crossfit ska vara rått och tufft. Crossfit passen på mitt lokala gym känns inte alls som ett riktigt CF gym. Tråkigt. Kanske JAG skulle öppna ett CF gym i min ort 🙂

    Tränar du på CF Nordic eller ?

    //JoAnna

  2. Hej! Jag vill göra ett litet tillägg… När jag körde crossfit, som kompletterande träning till annat två gånger i veckan, på planet fitness vid norrtull körde vi nästan alltid utifrån crossfitnordics pass. Jag känner således inte igen mig i den beskrivningen att gymen gjort crossfit till något det inte är.

    Jag tycker inte heller att cf-världen har något att vinna på att inte välkomna nya deltagare eller ny publik, vad vinner man på att sätta sig på höga hästar?

    Kan det inte få vara så att folk som gillar att träna hårt gillar att träna hårt – men att träningen inte varje dag är cf, utan också kan få vara backintervallpass, mountainbike, gym och brottning? Det verkar som att man ”diskas” från cfvärlden om man har bredare träningsintresse. Himla synd!

    • Jag har själv instruerat crossfit på en stor gymkedja- det var inte crossfit i rätt bemärkelse,bra träning men inte crossfit!!!o även provat flera andra gym som påstått sig ha crossfit – inte heller där var det ”rätt”,men bra träning återigen! Just crossfit på planet fitness som du syftar på har jag provat 2ggr,ingen av dem var ett riktigt crossfit pass -men återigen bra träning!!

      Om det är ngt vi absolut inte är så är det på höga pedistaler,det är alla överens om,som oxå kommenterat ditt inlägg av de som redan är insatta.jag hänger inte upp mig på smådetaljer i ett annars grymt arrangemang,vill man lära sig – veta mer om crossfit som vi kallar ”på riktigt” är man alltid välkommen med öppna armar,oavsett vilken klubb man vill prova!!!crossfit är gemenskap finns en slogan som heter – det var kanske det du märkte att du inte tagit del av sedan innan,så på den punkten kan jag förstå dig!!kom o prova vet ja 🙂

    • Hej Sofy!

      Nu blir jag ganska så irriterad. Jag förstår inte vad denna väldigt negativa förutfattade och helt snedvridna mening kommer ifrån. Du har antagligen (eller snarare med största sannolikhet!) helt missat vad CrossFit innebär, både rent sportsligt och ”andan”. Det tycker jag är tråkigt och synd, både för dig själv och för alla som försöker förklara för dig, då du är totalt ointresserad av att lyssna på vad vi har att säga. Om det är någon som har svårt att ta in input så är det du! Punkt slut.

      CrossFit världen är verkligen inte de människor som ”sätter sig på höga hästar”, snarare tvärtom! Eftersom man i CrossFit tränar så varierat (styrka såsom, olympiska lyft och styrkelyft samt kondition, såsom rodd, löpning, intervaller) och hela tiden jämför sitt resultat med andra är snarare CrossFittare extremt ödmjuka och välkomnande. Man ”diskas” inte från CrossFit värden för att man gillar att träna olika saker, man passar nog bara inte in om man har en taskig och negativ attityd.

      Jag tror inte min kommentar till dig kommer ändra din uppfattning, för du har redan på förhand dömt CrossFit-SM och de som tycker tävlingen överlag var bra (jag tycker inte heller allt fungerade helt perfekt och det har jag redan skrivit till dig en gång). Tråkigt när folk har så mycket förutfattade meningar och inte lyssnar på konstruktiva kommentarer men själv förväntar sig att andra ska göra det. Ibland får man reflektera över sitt eget uppförande innan man dömer andra.

  3. Hej!

    Kul att du var på SM i helgen och tyckte det var kul! Själv riktigt njöt jag mesta delen av tiden även om det var vissa saker som strulade, det är jag den första som erkänner! Jag tycker att det är tråkigt att Sofy-diskussionen är helt snedvriden och ger en felaktig bild av SM då kommentarerna och synpunkterna i övrigt (förutom vissa domarbeslut vilket är naturligt i en bedömningssport) är 100% positiva.

    Tränar du på Nordic lär vi ses, kom gärna o säg hej om du ser mig! 🙂 Jag träffar så himla mycket människor i mina olika arbeten så har svårt med ansiktsminnet 😛 Ha det bra!

Kommentera

