Vad är crossfit

Jag har skrivit om det förut  HÄR,

Jag skulle dock vilja skriva om det igen – mest för att jag på senare tid blivit en aning provocerad och eller kanske irriterad på att många är så himla inne på att använda ordet crossfit i fel bemärkelse. Jag borde egentligen inte bry mig, eller orka lägga energi på att skriva ett blogginlägg om saken, men alltså – få saker kan få mig så på hugget som denna debatten. Kanske mycket för att jag sliter som ett j*vla djur när jag kör ett crossfitpass – oavsett vilken wod eller lyft det är, (också kanske för att jag vigt en stor del av mitt (vårt) liv till att utöva denna träningsform samt lägger väldigt mycket tid på det – det ligger mig helt enkelt väldigt varmt om hjärtat!) . Sen läser jag om nån som crossfittar lite här och var, lite här och där, lite hipp som happ. Där ligger själva grejen för mig. Här kommer min åsikt om det (alla är fria att tycka och resonera som de vill – detta är alltså MIN syn på saken)

Crossfit ÄR – förprogramerade WOD:s (workouts of the day), i bestämda mönster och tidsintervaller. Dessa kan du själv hitta på exemepelvis crossfit.com, crossfitmom.com, thewodblog.com och enskilda crossfit klubbars hemsida. Väldigt enkelt och de heter alltid WOD, alltså workout of the day, dagens pass eller liknande. Det finns sedan olika styrkebaserade sidor där du kan se olika upplägg för hur du kan lägga upp din styrketräning för att du skall bli starkare i de olika lyft momenten. Det finns också mycket information om kost och just den koststilen som förespråkas av crossfit världen. En längre och djupare beskrivning kan ni läsa HÄR

Idag kan du träna nånting som kallas crossfit lite var stans. DÄR har jag en åsikt som jag egentligen är lite konfunderad över. Vi kan jämföra tillexempel med Bodypump. B.P är ett varumärkesskyddat pass – det vill säga, alla instruktörer måste gått den särskilda LesMillsutbildningen för att lära sig deras standards på hur de bestämt att en övning skall utföras, anläggningen måste också vara ”ansluten” till LesMills osv osv – ni förstår grejen va? På många gymkedjor idag som alltså inte är crossfitgym kan man idag läsa på schemat ”crossfit”. Okej, men vad gäller då alltså? Vad skall jag som motionär förvänta mig? Sånt som jag läser om på ex. crossfit.com eller nånting som är liknande, sånt som instruktörerna ”läst” sig till – jobbig, funktionell och krävande träning? Vad är de som leder crossfit passen utbildade i? Antagligvis mest sannorlikt inte crossfit, utan funktionell träning, kanske är det PT:s, kanske är det riktigt duktiga på fysträning eller just det gymmets egna utbildning i vad de kallar för crossfit. Jag vill poängtera att denna träning inte på något sätt behöver vara dålig eller klassas som mindre ”värd” eller vad som bara för att jag anser att det inte skall kallas för Crossfit!!!Förvirring!!!!!!!! Dessutom, i hur många gruppträningssalar lyfter omkring 20 människor över 50kg i något lyft på ett trägolv utan magnesium på händerna?? Skulle inte tro på så många ställen!!! Jag tycker att ordet crossfit måste försvinna från våra gym och ersättas med cirkelträning, funktionell träning, ”träna till du stupar” – what so ever, bara ORDET crossfit kommer bort. Det blir fel. Min åsikt!!!

Man behöver inget gym för att träna crossfit – man kan träna var som helst, och det är flera som tävlar på hög nivå utan att ens vara anslutna till en crossfitklubb och eller träna på en riktig sådan. Dock så följer de alltsom oftast någon typ av programmering från en sida eller från en crossfittränare som gjort ett eget upplägg för denne, eller att den själv programmerar till sig själv. Jag vet också att alla inte tränar enbart crossfit utan kompletterar med annan typ av träning, det lägger jag ingen värdering eller åsikt ikring.

När jag själv tränar, och skriver om min träning så är jag noga med att skriva vad jag har tränat, inte för att jag tror att någon nitiskt skulle lägga märke till det eller irritera sig på det så som jag gör, om jag skrev WOD eller inte – men det är så jag valt att definiera min träning. Jag tränar crossfit – då står det WOD:s (och de är alltid förutbestämda, av någon tränare eller någon sida) och när jag tränar någonting som har med styrka att göra så står det styrka som överskrift (och där följer jag också en crossfitprogrammering från crossfitfotball.com) och när jag gör nånting annat som inte är något av ovanstående så står det det! Bara för att jag, eller någon annan tränar crossfit betyder det inte att vi inte kan träna någonting annat – det kan man, och gör man med fördel, men det är 2 skiljda saker. Dock så är större delen av träningen bestående av WOD:s, annars kan man omöjligt bli bättre.

Avslutningsvis så är/blir crossfit vad/det man vill att det skall bli. Jag och min ”familj” ägnar oss helhjärtat åt detta. Vi tränar med en klubb och vi tränar hela tiden med höga mål. Sedan att min sambo är bland de bästa i Sverige och jag inte ens är på en nivå att jag skulle kunna tävla just nu (men herregud jag fick barn för 9 månader sedan) spelar ingen som helst roll i detta fallet. Vi kan träna samma saker, träna tillsammans och leva på samma sätt ändå. Det är bara en liten del av det som är så fantastiskt, förutom det faktum att du blir starkare och snabbare än va du någonsin varit innan. Så om det är DET du vill åstadkomma med din träning så är det crossfit du skall prova på. Jag vill dock poängtera att crossfit är långt ifrån det enda du kan träna för att bli bättre på vad du nu vill bli bättre på. Vill du bli bättre på att löpa, ja då måste du löpa, vill du bli bättre på att spela fotboll, ja då är det det du skall syssla med!

Sammanfattningsvis – JAG tränar crossfit för att; Jag vill ha en sinnessjukt stark, snabb och funktionell kropp som kan ta mig vart jag vill – när jag vill. PUNKT 🙂

Återkoppla gärna 🙂

KRAM

UPDATERING:

Bättre film kunde jag ju inte hittat 🙂

3 thoughts on “Vad är crossfit

  1. Men får man kalla det för ”crossfit” på ett gym alltså? SATS heter ju crosstraing, och av alla olika sådana pass jag kört så har jag bara varit med om några få gånger att det varit upplagt med WOD’s och med den typen av tidsaspekt och så (som jag fattat crossfit som). Och då har jag tänkt ”ok, så nu är det som ett crossfit-pass, okej.
    Fast även om jag kör t.ex crosstraining regelbundet skulle jag aldrig säga att jag utövade crossfit.

    Men sen verkar det vara en träningsform som verkligen är inne, jag har alltid tränat mycket och umgås med folk som gör det, men inte förrän i våras blev Crossfit ett ord på allas läppar. Som folk generellt förstår mer eller mindre.

  2. Jag förstår din synpunkt. Jag tränar inte själv crossfit (skulle gärna vilja, vet bara inte vart jag ska vända mig i Göteborg och om jag vågar gå dit själv…) men följer din blogg och inspireras av din träning.

    Din åsikt om att certifiera namnet ”crossfit” låter sunt. Det känns som att alla hade tjänat på det, professionella utövare, gymaktiva, sporten själv och alla gym som vill bedriva träningen. Alla gymaktiva vet vad de får för träning och de gym som vill satsa på det får anpassa lokaler, instruktörer osv eftet det och kan därmed göra sitt gym mer attraktivt. De professionella och aktiva crossfit-utövarna skulle också få höjd ”status” genom en licensiering.

    Vet du om det finns någon ambition för crossfit att licensiera sin verksamhet?

    Lycka till!

Kommentera

