Övningar i superset

Egentligen spelar det ingen roll vilka övningar du sätter ihop till ett superset. Det kan vara 2 övningar till samma muskelgrupp, 2 övningar med motsatt muskelgrupp eller 1 styrkeövning och en konditionsövning. Det blir vad du gör det till.

HÄR tipsar jag om fler superset för dig som vill ha övningsinspiration

_______________________________________________________________

Räckhäv och ”duckningar”.

Detta är ett superset som främst tränar övre rygg, bål och ben och är till på köpet en aning pulshöjande. (eller ja, mer eller mindre beroende på hur fort du gör )En fördel om du skall göra superset är ju att du använder samma utrustning, eller iallafall att du har utrustningen rätt nära, dessa övningar gör du med samma skivstång så direkt när du är färdig med övning1 går du på övning2. Perfekt!!!

Ställ in stången något lägre än brösthöjd. Placera dig själv under stången med raka ben, ju mer böjda ben du har, desto lättare blir övningen. Dra dig själv upp mot stången, möt stången i brösthöjd. Håll emot på vägen ner igen. Du väljer själv vilken vinkel du vill ha under stången. Jag gör själv gör övningen i syfte att förbättra min pullupsstyrka, därav övar jag i samma vinkel som jag gör pullups, gör förslagsvis båda varianterna och gör den som passar dig bäst eller är tyngst 🙂 .När du är färdig ställer du in ena benet under stången, följ efter med överkroppen (som är rak med god godhållning självfallet!!) och genom att böja och sträcka på benen kommer du upp på andra sidan stången. Akta huvudet!!!!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s