Kan jag byta ut medicinbollen?

Inom crossfit så används medicinboll ganska frekvent. Vi kastar, bär, lyft och vänder. Det är kul, och tungt! Jag fick en fråga för ett tag sen om man kan göra medicinbollsövningar utan medicinboll? Hmm, ja, till viss del, det kanske är lite läskigt att kasta en viktplatta upp i luften och fånga, men vändningar och pressar du absolut göra med en viktplatta istället. Wallball skulle ju kunna gå att göra med en stor balansboll men inte riktigt med samma effekt. Byt istället ut Wallball mot Thrusters (knäböj med skivstången framtill och sedan press över huvudet) som är en liknande övning. En övning som jag gör och skriver om ganska ofta är ”medballclean”, det har också genererat i en del frågor. Alltså en frivändning med medicinboll. Den går att köra med skivstång såklart också, men för att få en övning mer lik den med bollen, använd en viktplatta.

”Medballclean” – med viktplatta

Hämta plattan från golvet, genom att böja på benen. Frivänd plattan upp genom att använda axlarna i en rörelse uppåt och kom snabbt ner under viktplattan både med armbågar och kropp. Armbågarna framåt! Stå upp rakt igen och släpp ner plattan i golvet och börja om. All rörelse sker alltså genom att du rör på benen i en knäböj. Pulshöjande övning!

2 thoughts on “Kan jag byta ut medicinbollen?

  1. För ett tag sedan så hamnade jag på en crossfitsida med instruktioner om hur man gjorde sin egna medicinboll. Kommer inte ihåg exakt men i korta drag var det en basketboll som fylldes med sand och för att försluta den igen användes ett cykel-reparations-kit. Kan nog vara en bra budgetvariant.

    Sen vill jag också bara tacka för en bra blogg. Du är nu en del av min dagliga träningsinspiration 🙂

    Ha en bra dag!

Kommentera

