Svar på era frågor!

Första frågan handlar om ätardagar, från Joanna;

Jag undrar vad du anser om ”ätardagar”. Tycker du att man ska ha en dag i veckan, då man får/ska äta vad man vill, kanske till och med gärna lite onyttigheter, för att chocka kroppen ? Eller anser du att det är bättre att hålla sig nyttig 7 dagar i veckan ? Vilket är bäst för träningen så att säga ?
Jag har hört så många versioner och undrar vad du tycker ?

Ja om detta tvistar ”de lärda”. Jag tror att man måste hitta sin egen linje, om ätardag passar eller inte, vissa har ju svårt att komma in i mönster med bra mat och kosthållning, om man då är villig att riskera att komma ur fas, när man väl kommit in i bra mönster, genom att ha en ”ätardag” och därmed behöva jobba mot sockersug och annat varenda vecka när ätardagen är slut – ja, det måste man själv ta ställning till. Det beror ju också lite på vad man har för mål. Jag har nästan bara hört om ätardagar i dieter där målet är att man försöker tappa i vikt på ett eller annat sätt – då kan jag inte tro eller tycka att det är speciellt bra att trycka i sig flera 1000 kalorier extra, bara ”för att” man har ätardag, som alltid så är det till slut ändå kcal in och kalorier ut som räknas – oavsett vilken veckodag det är. Om du exempelvis ligger på ett kaloriunderskott på säg 500kcal om dagen på vardagar,, det är då ca 2500 kcal”minus” i veckan (1kg kroppsfett motsvarar ungefär 7000kcal). Om du då under en ätardag äter exempelvis 2 bullar till fikat, en godispåse och kanske till och med en pizza eller liknande. Ja, då har du ganska lätt ätit igen de där 3500 som du kanske ansträngt dig att välja bort under veckan. Verkar dumt tycker jag. Sedan kan man se ätardag på ett annat sätt, genom att kanske äta lite andra livsmedel än vad man vanligtvis äter, om man kanske äter lite mindre ”fasta” kolhydrater i veckan så som pasta, ris, potatis och liknande kanske man unnar sig en bakad potatis eller en god pastarätt, som i sig ger aningen fler kalorier än en middag som du äter i veckorna, men inte i närheten av det tidigare exemplet jag gav. Det där med att ”chocka” kroppen är nog en myt eller ett ordspråk som kommit från fitness/byggarvärlden och spridit sig lite felaktigt. Om du går på en diet inför en tävling där du verkligen skall/måste ligga extremt lågt i fettprocent så kan möjligen en fyllning av glykogendepåer med ett visst dagintervall ha en positiv effekt – men då är vi på riktigt hög nivå och pratar, det är inget jag är utbildad för och kan svara på exakt hur det fungerar – mer än jag fått berättat av mina ”fitnesskompisar” att det är så det går till rent ”kemiskt” i kroppen. Man kan också definera ätardag med att äta en måltid lite speciellt ”lyxig” med det som man allra mest tycker om. Det beror helt på vad man har för mål med sig träning och övriga kost helt enkelt.

_____________________________________________________________

Sara vill veta om vi har planer på syskon till Lowa:

Tanken har korsat mina tankebanor flera gånger sedan Lowa föddes. Det är något som jag inte vill planera för eller så utan jag är av den åsikten att blir det så blir det och då är det meningen. Jag tar ingenting för givet och jag tror att när stunden är inne – eller blir inne, ja då kör vi helt enkelt 🙂 Klart Lowa skall ha ett syskon, allt har sin tid och förhoppningsvis kommer den tiden inom ett par år.

___________________________________________________________________

Hanna vill veta om man kan träna crossfit på ett ”vanligt gym”:

Jag har blivit inspirerad av din träning och har påbörjat lite crossfit-inspirerad träning själv under hösten. Det finns mycket att lära känner jag och än så länge har jag mest bara varit i spåret och träna samt hemma med hjälp av kettlebell, rep, men mest min egen kropp som verktyg. Börjar känna att jag vill komma in på ett gym så jag får fler möjligheter i träningen. Här i stan finns ett crossftigym, men problemet är att det kostar skjortan att träna där och jag känner inte att jag har råd. Min fråga är helt enkelt om du tror att vilket gym som helst kan funka att träna crossfit på?Jag funderar nämligen på Friskis eller har du några andra magiska råd att ge?

Såklart kan du det. Att träna på ett rent crossfitgym ger fördelen att lokalen och utrustningen är anpassad och ofta placerad så att man kan genomföra de flesta workouts som finns eller kan tänkas – eller som man kan tänkas programmera, så enkelheten blir bra, och det finns alltid bra och utbildade crossfittränare som är bra om man är nybörjare – priset på medlemskap blir ofta därutefter. Det finns jätte många som kör crossfit fast kör igenom sina workouts på gym såsom SATS, friskan eller vad som. Jag själv bland annat – jag kör ju på ett riktigt crossfitgym också men typ alla wod:s skulle gå att köra på gymmet också. En skivstång är bra att ha, vid skivstången kan man sedan köra sina kroppsviktsövningar och det är många wod:s som är uppbyggda i den kombon. Ofta finns ju chinsstång eller liknande som går att träna pullups och T2B på. Behöver du en box att hoppa på så finns ju alltid stepbrädor, viktplattor eller bänkar att hoppa på. Löpning och rodd finns ju alltid – ofta i kombo i en wod med en kroppsviktsövning, de går ju att göra på eller bredvid både löpbandet och roddmaskinen. Det krävs lite mer innovation och uppfinnesrikedom men när man väl kommit på hur man kan göra så går det utmärkt. Är det någon övning som absolut inte går att göra så skit i den och gör en annan övning istället – det är ju liksom inte hela världen i det stora hela. Kolla in wod:s på exempelvis crossfit.com eller crossfitmom.com (man behöver inte vara mamma för att köra de wod:sen)där de dessutom är indeleade i svårighetsgrader som kan vara bra till en början. Om du vill köpa mer redskap hem så skulle jag satsa på ett bra hopprep och en till K.B alt ett par hantlar. Vikter som är användbara är 12 och 16kg. 8kg är i nästan alla fall för lätt!!!

____________________________________________________________

Anna vill veta vad jag jobbar med:

Det kan jag tyvärr inte gå in på. Men det är ett jobb som jag trivs otroligt bra med och som samtidigt gör att jag får mycket tid över till min familj.

__________________________________________________________________________

Lina vill se resultaten från ”Best shape of my life”:

Ja, det kommer – så fort jag är färdig. Jag definerar vad som är best shape of my life lite mer än att bara framkalla rutorna på magen. Återkommer till ämnet såfort jag är färdig. Kan meddela att jag gått ner 29kg sedan 1 Januari när Lowa föddes. Jag är just nu 3kg lättare än innan Lowa tillverkades. Det är status just nu – more to come alltså 🙂

_______________________________________________________________

Mia vill veta var FuncMama träningspassen håller hus:

Ja, just nu ingenstans – eftersom vi precis flyttat och jag börjat jobba så kör jag endast personlig träning online. I nästa vecka kommer jag att köra PT ”live” igen och efter jul skall jag köra igång med FuncMama passen. De kommer i första hand att hållas i området kring Sundbyberg, finns intresse av grupper eller andra områden så är det ju självklart bara att mejla iväg en förfrågan.

____________________________________________________________________________

Karin vill veta var jag jobbade som flygvärdinna:

Var – Både i Sverige med både Bromma och Arlanda som bas, och sedan några år i vårt kära grannland Oslo, med Gardemoen som bas och sedan tillbax ett år på Arlanda igen. Jag har flugit för lite olika bolag, men längst tid på Norwegian. Jag älskar att flyga och är en riktig flygnörd men med 2 älsklingar här hemma så kommer det inte bli mer flygande av inom de närmsta åren iallafall.

___________________________________________________________________

Det var alla frågor för denna gången. Som slutsats drar jag att de flesta av mina bloggläsare inte har egna bloggar…Så ni får helt enkelt skriva till mig och berätta vilka ni är och vad ni pysslar med på dagarna. Jag älskar ju att läsa bloggar – om allt möjligt i massa olika genrar, så om ni inte bloggar, ja då får ni bannemej berätta lite för mig ändå vilka ni är – jag är ju nyfiken!!! DEAL????!!!

2 thoughts on “Svar på era frågor!

Kommentera

