Fördelar med att börja jobba efter mammaledigheten

I vinddraget av morronensträningspass före jobbet så måste jag skriva några rader om positivt tänkande. Man skulle ju rent krasst kunna halvdeppa ihop för att man inte får vara hemma och ta dagen som den kommer och mysa med världens goaste unge, eller ja, det skulle iallafall jag kunna göra. Det jag har valt att göra istället är att tokfokusera på det positiva – eftersom det negativa alltid har en starkare inverkan (påverkan) på mig. Jag väljer helt enkelt att bara tänka positiva tankar kring att jobba igen. De andra tankarna får inte lov att komma in. Förutom att jag tycker rent generellt att det är väldigt roligt att arbeta så är en av de mest positiva ”effekterna” av att jobba igen att känna att jag utnyttjar tiden. Jag är effektiv som aldrig förr. För att visa ett exempel så utspelade sig min morron som såhär;

Klockan ringer 06.28 för att jag planerat att utnyttja tiden och promenera alt. intervalla till jobbet som jag börjar kl 08.00. Lowa kom in för morronterrorn i mammas säng och jag kände att nej – skitsamma, jag slappar lite och tar bilen till jobbet istället – dessutom har jag ju lite liiite liiiiiiite ont i halsen. Lowa somnar om i sin säng och jag skulle också hinna somna om några minuter innan jag behövde gå upp. Jag hoppade upp ur sängen som en raket när jag insåg att de negativa tankarna tagit över (sängen är skönare, orkar inte ta med mig kläder, orkar inte sminka mig på jobbet bla bla bla bla)….vilket BS (BS=bullshit). Bort med de negativa tankarna ASAP och på med skorna och gå iväg. PUNKT! De positiva tankarna bestämmer inte själv på samma sätt som de negativa tankarna utan de positiva tankarna måste man ibland tvinga fram. De positiva tankarna hänger också ihop med att du skall ha bestämt dig sedan innan. Jag bestämde redan igår att jag skulle utnyttja tiden och sträckan till och från jobbet för att träna och sedan ha massor med tid över till familjen på kvällen. Win Win situation.

Så, med de positiva tankarna i bagaget blev morronträningen som följande: (jag har inte gått till jobbet förut från vårt nya hus så detta skulle bli intressant att se dels hur långt det är i sträcka och om jag hittade – men också hur lång tid det tar, och med andra ord se hur många minuter man kan kapa :)):

20111105-091445.jpg3,39 km dörr till dörr. Perfekt för morronintervaller och en joggingtur med andra ord. Ni vet ju vikten av vardagsmotion. 3.39kmx2 i snitt 4 dagar i veckan ger en hel del extra skjuts framåt mot en riktigt bra form. Perfekt! Såklart nöjde jag mig inte med detta utan jag hade ca 5 min på mig innan jag var tvungen att rusa in i duschen på jobbet. Hur utnyttjar man den tiden bäst? Jo, man springer längs en flygplanshangar som är som gjord för shuttleruns (idioten).

10 x 15m shuttleruns

Min tid: 1 min 20 sek

Sen var mitt hjärta utanför kroppen och hoppade – och jag var lycklig som en pippifågel. Vilken skön start på dagen!!! (vad min kära kollega tyckte om att jag sprang som en idiot på parkeringen – ja det förtäljer inte historien)

7 thoughts on “Fördelar med att börja jobba efter mammaledigheten

  1. Hihi helt underbart tänkt 😉 själv sitter jag i soffan och har just bestämt mig för att börja dagen med pw. Tack vare dig och ditt pepp inlägg. Ha en underbar dag!

  2. Bra jobbat där !! Ja, ibland krävs det bra med styrka för att mota bort alla negativa, trötta och bekväma tankar. Jag har många gånger TÄNKT att jag ska gå upp 40 min tidigare för att hinna med en snabb PW på morgonen innan jobbet. Har verkligen gjort det, ca 2 gånger. Tankarna om att det är kallt ute, att orka sätta på sig alla kläder för att sen komma hem, duscha och byta om och ändå hinna till jobbet i tid….tar över helt.
    Jag har också TÄNKT flera gånger att jag ska ta cykeln till jobbet, istället för bilen. Har en kollega på jobbet som gör det (hon bor ganska nära mig) och hon tjatar att jag ska hänga på. Men de trötta och bekväma tankarna kommer då och säger att shit vad långt och jobbigt, då måste jag duscha och göra mig iordning på jobbet, tänk om jag inte orkar hela vägen och hur ska jag hinna hämta från dagis sen. Och då blir det alltid bilen.

    Det är väldigt mycket vilja och självdiciplin som måste sättas i bruk för att göra allt det man TÄNKER. Men det finns ju alltid saker man måste förbättra ! Och bra är ju det, annar skulle man ju aldrig märka när man övervinner sig själv 🙂

    Kram JoAnna

    • precis – helt korrekt. Mota bort hjärnspöken och öppna alla dörrar för positiva tankar. Precis samma tankar som man måste ta fram för att köra de sista repsen i en wod :)!!! Kram o hoppas lördagen blir fantastisk 🙂 Kör du nån wod idag???

      • Japp, i morse körde gårdagens officiella Crossfit WOD, fast jag bytte ut Muscle-ups:en mot Hand Stand push-ups. Vi har inga ringar hemma, så jag fick alternera.
        Är inte så haj på Hands Stands push-ups än, så maken fick hålla i benen i själva armhävningsrörelsen. Men övning ger ju färdighet 🙂

        25 GHD Sit-ups
        1 Hand stand push-up
        20 GHD Sit-ups
        2 Hand stand push-ups
        15 GHD Sit-ups
        3 Hand stand push-ups
        10 GHD Sit-ups
        4 Hand stand push-ups
        5 GHD Sit-ups
        5 Hand stand push-ups

        Fick tiden 5.45. Ganska nöjd med det faktiskt 🙂

        Vi måste boka nån dag att köra nåt tillsammans. Vore grymt kul ! Småtjejerna kan ju leka tillsammans..medans vi tränar…hehe…

        Ha en bra helg nu !!

        kram kram

      • Den e rolig, skall prova..Hur kör du GHD hemma eller kör du vanliga situps?? Kram, o vilket fräsigt hemma gym. Du måste utöka KB vikten till 16kg nu bara – 12 är fööööööör lätt :)!! KRam

  3. Ja, den var riktigt skön. GHD kör jag på vår bänkpress-bänk. Maken fick hjälpa till och sitta på mina ben, medans överkroppen hänger i luften, och gör sit-upsen. Man får ju hitta på de sätt man kan..hehe…
    KB:n har vi faktiskt just utökat till 16 kg :). Jag hade inte ens 12 innan, utan 8 !! Ha ha…var ju som att slänga en fjäder till slut. Men nu så…är det tungt och gott igen !

    kram kram

Kommentera

