Köttfärsgratäng

Här kommer en ybergod köttfärsgratäng jag gjorde häromdagen, som också passar perfekt till matlåda för den som vill det…

Gör vanlig köttfärssås som du brukar göra den. Lägg sedan skivade champinjoner i botten av en smörad ugnsform, varva med lager av köttfärs, mer champinjoner, några klickar bregott och skivad ost. Jag gjorde på 1kg köttfärs/köttfärssås. Till det använde jag 6 skivor ost, 8 champinjoner och 4 små klickar bregott. När du lagt alla lager, precis som en lasagne i formen så häller du över vispgrädde. Jag använde ca 3-4 dl tills gratängen blev nästan täckt, du bestämmer själv hur såsig du vill ha den. In i ugnen ca 10 min på 225 grader eller tills översta osten har smält.

Igår åt jag denna matlåda med en morot vid sidan av och idag skall jag äta resterande matlåda med avocadosallad.

8 thoughts on “Köttfärsgratäng

  1. Gjorde din köttfärsgratäng till middag idag. Familjen ÄLSKADE det :). Själv ska jag smaka den först imorgon till lunch, då jag inte hann äta stormiddag innan träningen.

    Tack för bra tips på middag !

    kram

  2. Okej, här kommer ett kontiringstips !

    Att panera är ju supergott, men ströbrödet är inte det bästa i ”vår” värld. Så….ett gott recept på panerad fisk kommer här:

    Panerad rödspätta med potatis

    6-8 rödspättor
    grahamsmjöl el kokosmjöl
    2 ägg
    solrosfrön

    Lägg fram 3 st tallrikar, 2 djupa och 1 platt. Häll mjöl i en djup, 2 ägg i en djup och solrosfröna i den platta. Vänd rödspättorna i mjölet först….sen i äggen och doppa sedan fisken i solrosfröna, så att de fyller fisken på båda sidorna. (ja, som när man panerar helt enkelt)

    Stek sedan på svag värme, så att kärnorna inte bränns men fisken ändå blir färdig. Några kärnor blir alltid brända, men det gör inget. Vänd också på fisken några gånger, för att få fisken genomstekt utan att bli bränd.

    Servera med sötpotatis (eventuellt även några andra rotfrukter)
    Övriga familjen får såklart vanlig potatis, eftersom jag är den ende som gillar sötpotatis 🙂

    Suupersmarrigt !! Gjorde detta ikväll och jag gillar det verkligen. Tog tyvärr ingen bild på det…

    kram JoAnna

    • Låter gott, dock så äter vi inget gluten o kokkosmjöl e ingen höjdare tycker jag. Jag kör med mandelmjöl, det är perfekt. Jag har gjort nåt liknande ett par gånger, ska prova ditt recept 🙂 Återkommer..Kram o tack

Kommentera

