6 December – Lucka 6

Man kan ju tycka att en vilodag är på sin rätt efter 6 dagar av träning. Jag utför en vilodag med endast en lugn promenad som fysisk aktivitet. Aktiv vila kan man ju kalla det. Jag är en förespråkare av hård träning i kombo med aktiv vila. Att träna hårt och sedan sitta still en hel dag är ingenting jag tror på. En promenad eller en liten cykeltur på 15 min kan räcka – huvudsaken att du gör nånting. Det är jag övertygad om att din kropp behöver. Undantaget kan möjligtvis vara en elittränande/tävlande som kan behöva en dag helt fritt från träning (fast mig veterligen så rör de på sig ändå). Du slipper stelna till, får igång endorfinerna och får antagligvis ner lite extra luft i lungorna, en 3kombo som gör gott.

För dig som blir besviken på en lucka utan träning så kommer här dagens workout under Lucka 6:

MAX antal obrutna repetitioner x 3:

Squat

Push ups

Burpees

Det set med flest repetitioner räknas. Du har med andra ord 3 försök på dig. Börja göra försök 1 på squat, notera antalet, kör sedan push ups och noter antalet osv. 3 försök / övning alltså. Lägg ihop totalsumman av de bästa resultaten (t.ex 50 squat, 12 push ups, 30 burpees =  92). Enkel, effektiv och jobbig workout som du kan göra återkommande för att se med hur många ”poäng” som du kan förbättra dig.

Kör hårt!

Burpees har jag visst ingen film på, men ni vet, ner med hela kroppen i golvet, hoppa in med fötterna och gör ett upphopp.

Kommentera

