Träna med foamroller

För några månader sedan köpte vi hem en rulle, en foamroller, och man skulle kunna säga att livet har ändrat riktning efter det. Åt ett väldigt positivt håll. Jag har fått ännu mer kontakt med inre magmuskulaturen, fått synligare muskler på magen, samt kunnat öka en hel del i mina maxlyft och fått ett bättre löpsteg. Vilken grej! Först kommer svar på varför du skall träna med/på den fantastiska rullen, och sedan kommer 2 grundläggande övningar.

Varför skall jag träna med foamroller?

Du skall inte enbart träna med den och sluta träna annat, såklart inte! Du skall använda den som ett redskap i din träning, med syfte att bli rörligare, kunna utföra övningar med bättre teknik samt förbättra din bålstabilitet. Du kan använda den till uppvärmning, uppmjukning, nedvarvning, ”stretching”, triggerpunktsbehandling och som underlag till styrkeövningar. Multifunction it is!

Och ja, det ska göra ont till en början, eller snarare – ja, det gör ont! Det blir bättre med tiden 🙂 Jag lovar dig att när du investerat i en sån här så behöver du inte gå till massören längre.

Ni skall såklart få se bra övningar at göra på foamrollern, vi tar några i taget och börjar från början, med 2 bra uppmjuknings, stretch och ”stela muskler” övningar.

Övning 1) Lägg foamrollen i ländryggen, lyft upp rumpan, håll in hakan mot bröstet och försök slappna av i nacken. Det viktigaste är att spänna magen (hela bålbältet) så att ryggraden blir rak. Rulla därefter fram och tillbax längs med ryggraden, upp till skuldrorna och ända ner till ryggslutet. Bli inte orolig om du hör knak i ryggraden. Gör denna övning flera gånger om dagen.

Övning 2) Lägg dig på foamrollern. Ta i med händerna framför kroppen ungefär som en armhävning, klättra framåt och få rullen under låren. Spänn hela bålbältet och motverka en övernaturlig svank samtidigt som du slappnar av i rumpan. Slappna av i lårmuskulaturen och rulla fram och tillbaka. Gör denna övning flera gånger om dagen, precis som den första övningen.

 HÄR kan du köpa din egen.

HÄR finns en länk för dig som vill läsa mer

Annonser

6 thoughts on “Träna med foamroller

  1. tack för din kommentar. massa kärlek till dig! har tänkt på dig idag faktiskt – fått rådet av min PT att spana in paleo/”stenålderskost” så nu ska jag lusläsa din blogg!!! kraaaam!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s