Fint och Fail

Dagens träningspass blev både bra och dåligt. Att träna direkt efter maten har aldrig varit min grej, jag presterar bäst på tom mage, så är det bara. Iallafall, dagens pass skulle innehålla marklyft, squat cleans och lite rodd. Micke föreslog ”Elisabeth” (21-15-9 squat clean och ring dips men jag skulle köra push ups istället) men efter 6 squat clean på 30kg så gav jag upp – ni läste rätt – gav upp!! Det var åt helvete så tungt det var. Jag har aldrig kört den innan så fullt ös in bara var taktiken, och eftersom jag hade parkeringstid som gick ut 20 min senare så insåg jag att detta bara kunde gå åt skogen. Jag gjorde istället än 8-6-4 av samma. Det fick räcka mer än väl.

Squat cleans

Eller på svenska skulle det kunna beskrivas som en frivändning och frontböj. Att lära sig att frivända är en utmaning, och en fråga om tajming, styrka, teknik och snabbhet. Den mest explosiva styrkeövningen skulle jag vilja påstå. Jag har läst nånstans att Anja Pärson frivänder över 100kg – mäktigt! Här rekomenderar jag dig att dra tag i närmsta PT eller tyngdlyftare och be dem instruera dig att göra rätt. Det är lite för svårt att beskriva i text. Ni får se och lära helt enkelt.

2 min vila och sedan ett maxlopp 500m rodd, efter relativt tunga marklyft (50-60-65kg) och bendödaren squat clean så var tiden rätt bra för att vara jag. Avslutade sedan med lite övningar för sneda magmuskulaturen.

20111207-181336.jpg

Planka med bänktouch

En form av planka. Använda dig av en bänk eller box så att du får lite lutning på kroppen. Dra sedan knät fram till boxen/bänken och toucha den försiktigt. Du kommer känna att du måste göra ett litet ”nyp” i sidomagmuskulaturen för att komma fram (om du inte är väldigt rörlig). Såklart så skall höften vara vinklad neråt och ryggraden rak genom att du har anspänning i bålen. Man kan göra den antingen som jag gör här, med lite rörelse i vaden för att nå fram, eftersom jag står relativt långt bak. Eller så stor man lite närmare och gör en statisk variant av det hela. Variera gärna, de är tunga på lite olika sätt – men det viktigaste är ”toppnypet” där du ”slår” i knät

.

 

2 thoughts on “Fint och Fail

Kommentera

