Att klara av svårigheter..

Jag hade enorm press på mig själv inför förlossningen. Jag fick bråttas med många tankar och situationer innan jag tillslut bara släppte kontrollen och insåg att jag faktiskt inte kunde styra utgången – kontrollfreak som jag är hade rätt svårt med det, men tanken styr, så är det bara. Jag har blivit jäkligt bra på att hantera saker efter den hittills största dusten i mitt liv. Idag var det bara på det igen när det var dags för tandläkaren. Ärligt talat, värre än förlossningen.

Jag har förberett mig i flera år för detta, nu fanns ingen återvändo längre då Micke hade tid och går hos en privat, enligt honom jätte duktig tandläkare. Det senare spelar ingen roll, så länge inte jag VET att tandläkaren är duktig så spelar det ingen roll vad nån säger. Oavsett, nu tog jag beslutet att följa med.

I flera nätter har jag inte kunnat somna, vaknat mitt i natten av tandvärk (eller ja, vad jag drömt så djupt varit tandvärk – men som inte varit det) och sen inte kunnat somna igen. Bad deal när man skall upp 05 för att träna innan jobbet. Jag har förberett mig på flera sätt, läst (inte i forum på nätet då!!!!), pratat, förberett mig mentalt, bestämt mig, gjort rutiner osv osv. Imorse var det dags och ända tills jag kom in i rummet så var jag lugn. Sen började hjärtat slå fortare än på ett 400m:s varv. Jisses, tårarna sprutade och jag kunde knappt stå. Tandläkaren var dock, precis som Micke berättat jätte bra, pedagogisk, lugn och saklig (och såg ut som Anna Skipper:)). Hon satt inte ens i närheten när vi pratade till en början, utan hon satt på behörigt avstånd, oerhört proffsigt och psykologiskt av henne, hon visste ju inte då om det var själva personen ”tandläkaren” jag var rädd för eller om det var instrumenten eller nånting annat. Jag fick fråga och berätta det jag behövde och sedan gjorde hon både undersökning, röntgen och polering – utan problem. Jag kände mig så nöjd när jag sedan gick därifrån – UTAN ett endast hål.

20111214-181458.jpg

När jag var och tränade idag så kom jag att tänka på detta. Hur viktigt det är att mentalt förbereda sig, ta reda på det du behöver för att komma vidare, prata och träna på det som gör att du tvivlar. Är inte hjärnan med, du kommer du heller inte att kunna prestera. Det spelar sen ingen roll om du skall springa tjejmilen, tävla i golf, spela fotbollsmatch eller vinna OS i tyngdlyftning. Det är ändå samma tankar och förberedelser som du måste gå igenom för att kunna prestera. Jag har utarbetat en teknik som funkar för mig. Jag visualiserar!

Hur förbereder du dig mentalt?

Efter äventyret och urladdningen var det dags för lite påladdning på ICA Maxi – Lowa ääälskar och handla!!

20111214-181510.jpg

3 thoughts on “Att klara av svårigheter..

Kommentera

