15 December – Lucka 15

En grundläggande övning i crossfit är Burpees. Beryktade som helvetesövning a´la flås och jag kan hålla med, MEN det ger resultat att nöta den – och att lägga in dem i en workout tillsammans med några lyft är ett riktigt bra sätt att träna kondition, rörlighet, styrka och koordination samtidigt.

På senare tid har jag sett så många riktigt dåliga exempel på Burpeesar och nu tycker jag att det är dags att det kommer en video som liknar verkligheten mer. Egentligen inte svårare än att

1) Hela kroppen skall vara i golvet

2) Hoppa in med fötterna och nästan utanför händerna

3) Gör ett upphopp, där höften skall vara fullt utsträckt i ”hoppläget” och om det är med klapp så skall klappen ske bakom huvudet och öronen skall synas.

Nånting liknande såhär skall alltså en Burpee se ut, sen kan man alltid diskutera smådetaljer och tempo – men lova mig nu att alla andra varianter på Burpees som ni ser hos storbloggare framförallt – blunda!!!!

Dagens luckworkout blir därför:

4 x MAX obrutna Burpees

4 thoughts on “15 December – Lucka 15

  1. Åh dessa burpees. Jag har nån sorts hatkärlek till dem. Så länge det inte är alltför många i rad så kan jag faktiskt tycka att det är kul att göra de. Jag och en kompis hade en utmaning ett tag om att göra 100 burpees i veckan. Då gjorde jag ofta alla 100 i början av veckan bara för att få det gjort.

Kommentera

