Vad är Paleo?

!

LÅNGT INFORMATIVT OCH ETT INLÄGG VÄRT ATT SÄTTA SIG NER NÅGRA MINUTER FÖR

Först och främst,

– Vad skiljer paleo från LCHF?

Kort sagt, lchf har mjölkprodukter det har inte paleo. Paleo = stenåldersmat, och om man då tänker sig vad som hände på stenåldern, eller snarare vad som inte hände – ingen färdigmat, processad, framställd av industri, utan rent och kärt kött, fisk, nötter, bär – ja ni hänger kanske med? Rent var ordet! Paleo är ingen lågkolhydrat kost utan det handlar mer om att välja rätt livsmedel, som inte skapar irritationer i kroppen, enligt paleo är dessa spannmål och mjölkprodukter. Häromdagen publicerades en jätte bra artikel från CrossfitÖrebro som ni kan läsa här.

Sen så tar vi det här,

Paleo i stora drag:

Protein: Kött, Fisk, Ägg, Tonfisk, Kylling, Räkor/Kräftor

Kolhydrater: Blomkål, Broccoli, Tomat, Äpple, Svamp, Lök, Spenat, Bär, Banan, sötpotatis

Fett: Nötter (mandlar, hasselnötter, macadamia, pistage, solros), Avocado, Olivolja,

Saker att se upp med: Potatis , linser, mjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter, bönor, soja

Det finns såklart fler varor att kategorisera, detta är exempel på våra vanligaste svenska varor, som det kommer frågor till bloggen om.

Slutligen,

Förspråkar jag en sån här kost?

Absolut, i allra högsta grad. Speciellt för dig som har högt uppsatta mål med din träning.

-För en normal motionär som bara vill ”må bra” då? Ja, absolut, däremot så kan du överväga att lägga till vissa mejeriprodukter för mer mättnadskänsla och aningens fler valmöjligheter till maträtter.

Jag tycker egentligen inte att man måste kalla sitt sätt att äta för en speciell namngiven diet; – Jag följer LCHF, Zone, Paleo, jag följer ditten och datten bla bla bla..det blir bara krångligt i slutändan om man inte är till tusen insatt. Ta lite och ge från det som passar dig och din livsstil och framförallt – det som DU tror på, det är trots allt det som fungerar i längden som ger resultat.

Avslutningsvis så vill jag skriva att detta med Paleo är ingenting som man lär sig i en handvändning. MEN genom att läsa bra sidor, böcker och leta information på crossfitaffiliates kan du komma långt. Det krävs lite effort att välja att vilja leva bra, naturligt och att kunna prestera på maximal nivå. DIN maximala nivå. Man kan inte få allting serverat på en tallrik, tyvärr. Genom att själv aktivt söka information och svar på sina frågor lär du dig för livet – i 2 olika andemeningar. Helt enkelt, våga vara frisk, pigg och stark. Jag är fullständigt övertygad om att kosten (en felaktig sådan) ligger bakom alla, eller iallafall många av de sjukdomar och åkommor som vi människor drabbas av – ovetandes eller lata, det kan man diskutera, men det är ändå tråkigt att många har sjukdomar som genom bättre kost skulle kunnats undvikats alternativt lindrats/förbättrats. Det här med att det finns ”ifrågasättare” och de som är negativa till Paleo (och andra namngivna dieter också för den delen) är ingenting ovanligt eller konstigt, det bör finnas och självklart bör dieter ifrågasättas och testas, forskas och utvärderas. MEN, nånstans mitt i allt här, när du står (eller jag står) och skall välja om jag skall följa eller inte följa, gå till höger eller vänster, så går jag iallafall på det som verkar för mig mest rationellt, naturligt och  självklart – i mitt fall Paleo.

Alla är inte lika insatta eller engagerade som jag och min familj, det förväntar jag mig inte heller – men för att sticka ut hakan lite, utan en dålig andemening eller pekpinnar eller liknande så har Lowa, vår dotter på snart 1 år (herregud!!) inte varit sjuk/snorig/magsjuk/spyig what so ever som barn, eller ja, småbebisar är rent generellt är, inte en endaste gång, en endaste gång sedan hon föddes. Ni får själva dra slutsatsen på vad detta beror på. Jag tror definitift och är helt övertygad om att kost – naturlig sådan – ÄR det allra bästa för människan, sen får forskare och förespråkare och negativa ifrågasättare säga precis vad de vill.

FRÅGA – väldigt gärna 🙂

PS) antar att ni gärna vill ha lite bilder också, så kommentera om ni vill se maträtter, läsa recept eller annat så jag vet åt vilket håll jag skall rikta nästa inlägg om Paleo

_________________________________

*Vill du läsa mer så kan jag rekomendera att läsa på crossfit.com och vill ni läsa på svenska så finns bland annat Primalistens blogg där det står relativt enkelt och tydligt beskrivet.

*För och emot samt lite frågeställningar och intressanta ”citat” finner ni här på Träningslära. Om ni inte orkar läsa hela artikeln så rekomenderar jag främst inledningen och summeringen längst ner. Kommentarerna är också ganska intressanta!!

5 thoughts on “Vad är Paleo?

  1. Bra inlägg!! Sympatiserar väldigt mycket med den typen av kosthållning även om jag inte vill placera in mig i ett visst fack, jag äter vad jag kommit fram till är bra för min kropp. Men det här med att det ska vara naturligt och rent är en av mina främsta kostfilosofier.

  2. Pingback: Panera glutenfritt « lowaojag

Kommentera

