Måste man äta frukost?

Jag tycker att det är så sjukt intressant det här med att så fort jag (eller nån annan för den delen också) säger/påstår nånting som inte stämmer med ”normen” vad gäller kosthållning så blir det reaktioner eftersom man skall äta enligt ett bestämt mönster som har blivit inpräntat sen barnsben – då skall det bara vara så också? Eller????Har ni tänkt på det nångång? Bara för att man få lära sig i skolan, få höra av sin PT, eller i de flesta böcker om ”kost och hälsa” så ÄR det ju automatiskt sanning. Eller hur var det nu??

Speciellt det här med frukost… Min fråga är; VAD är det som säger eller VEM är det som bestämmer att äta frukost är bättre än att inte äta frukost???

Har du nånsin ifrågasatt varför du skall äta på ett speciellt sätt – eller varför inte?  Har du ifrågasatt informationen eller bara köpt allt med hull och hår? Jag vill påstå att alla inte kan, behöver eller skall känna sig tvingade till att äta frukost, likadant tvärtom, du skall prova tills man hittar nånting som fungerar. Oavsett vad det är eller vilket förhållningssätt du har till kost. Du skall inte ge dig förrän du hittar det sättet som fungerar för dig, om du vill gå upp eller ner i vikt, tränar för att få bättre resultat eller för att bli av med en sjukdom. Sluta tro på ”normer” och det som är normalt. VÅGA kliva utanför boxen – gör en totaltrokad från allt som är inpräntat och börja lyssna på din egen kropp och ge den rätt energi vid rätt tillfälle!! Jag vill då lova att dina resultat kommer. Likna mitt påstående vid att ”alla” alltid säger att din träning är individuell efter dina egna förutsättningar. Det låter ju himla bra eller hur? Att du får träning som är anpassad efter dina behov/styrkor/svagheter osv. Det är självklart i vårt träningssamhälle idag. MEN när det kommer till kosten falerar det ofta. Eller typ alltid! Oavsett vad du har för mål så får du ändå ett upplägg enligt de vanliga traditionerna med frukost, mellanmål, lunch osv osv osv, men med olika energiinnehåll för att ”anpassa” till just unika du. Crap säger jag bara. Ingen är lik den andra. VÅGA tänka själv och hitta ditt sätt om du hittills inte nått dit du vill!!!

Min sanning är; jag äter inte frukost. Jag äter ingenting före klockan 12, inte heller efter klockan 20.00. Har gjort så en längre tid, i flera syften faktiskt.

1) För att se om ”frukostmyten” stämmer. För mig gör den INTE det. Dvs, jag klarar mig minst lika bra utan frukost, jag kan prestera på samma nivå och oftast bättre än när jag har mat i magen, varesig det gäller löpning, maxlyft eller en vanlig dag på jobbet.

2) Formoptimering. Jag ligger alltid ”före” mitt dagliga kcal intag. Dvs, utan att jag behöver tänka så ligger jag minus 200-400 kcal eftersom jag inte äter frukost.

3) För att se om ”mindset” kan styra hungern. O ja, absolut! Matintag och när på dygnet är en vanesak som till STOR del kan styras av hjärnan. Blodsockerdipp är en sanning med modifikation som jag vågar påstå är mer ett påhitt och en vanesak som människor skapar sig än nånting kemiskt som faktiskt händer i kroppen.

Med det sagt, klockan är strax efter 10.00 – bäst att gå ut och köra dagens luckworkout.

Och till de som säger att jag skulle vara extrem för att jag lever på detta sättet, ni har bara inte läst på tillräckligt 🙂

2 thoughts on “Måste man äta frukost?

  1. Jag hade säkert klarat mig utan frukost, men jag VILL inte. Det är den bäst måltiden enligt mig. Jag ÄLSKAR min gröt och vill inte vara utan den. Ja, jag hade ju så klart kunnat äta den kl 12, men nej. Då vill jag ha lunch. Vi är alla olika och det är ju för väl det 🙂

Kommentera

