Panera glutenfritt

Jag tycker det är jättekul att fler och fler blir intresserade av Paleo och mejlar/kommenterar frågor. Jag gör mitt bästa för att svara. Vill du läsa från början vad Paleo är så skall du läsa HÄR, Under kategorin ”prat om mat” så finner du även en Paleo kategori, där alla mina paleoreecpt finnes. Övriga recept under ”prat om mat” är nästan alla glutenfria, däremot är inte alla enligt paleoprincipen utan de innehåller mjölkprodukter.

En vanlig fråga är var vi drar gränsen – eller hur vi gör rent praktiskt när vi äter ”enligt paleo”. Svaret blir att det inte är så svårt egentligen. Hemma och till ”vardags” som utgör typ 90% av ”livet” så kör vi enligt paleo. När vi är borta på middag eller går på bio eller ja, ni vet, förlustar oss så att säga – ja då äter vi vad vi vill. För oss är det = lyx och magsmärta att äta en pastarätt/pizza eller liknande. Ibland är det värt det, oftast inte och då står vi över! Detta tror jag är koden som inte många knäckt än, att kunna skilja på vardag och fest och att kunna äta optimalt för det du vill åstadkomma. Det är vad du gör/äter största delen av tiden som spelar roll.

Åter till dagens fråga. Kort och konsist, hur vi panerar fisk:

I min familj älskar vi fisk. Jag äter alla sorter utom den sladdriga ”råa” laxen, för mig måste den vara ugnsstekt eller grillad för att kunna ätas, men annars äter jag all sorts fisk, Micke äter däremot bara vit fisk – Lowa äter alla sorter 🙂 Färsk fisk är alltid godast och känns lite extra lyxigt tycker jag. Torsk eller spättafilé är supergott att göra med panering och steka en kort stund i pannan, serveras godast med lite sötpotatis och broccoli som tillagats i ugnen och/eller råkostsallad.

Panerad valfri fisk:

Vit fisk

Mandelmjöl (vi brukar göra eget av mandel som vi krossar i mixern)

Ägg

Salt och Peppar

Enkelt, gott, snabbt, bomb med nyttigheter.

One thought on “Panera glutenfritt

Kommentera

