Best Shape of My life målgång och summering

Vilken lång challenge hörrni!27 Juni – 27 December.

6 månader kan vara både långt och kort, sett ur ett träningsperspektiv. Jag skulle kunnat ha kommit mycket längre – men de orden tänker jag inte ens uttala eftersom jag har nått mina mål. Det är det viktigaste. Det första inlägget jag skrev i denna kategori om ”Best shape of my life” innehöll mitt upplägg och tillvägagångssätt. Det andra innehåll på vilket sätt jag skulle träna.

Mitt mål var kort och konsist att komma i Best shape of my life – precis som titeln. 6 månader senare kan jag stolt och gott meddela att det är jag i nu. Mina mål är enbart prestationsbaserade och jag är sjukt nöjd över utvecklingen. Jag orkar lyfta mer än min kroppsvikt och jag kan springa och hoppa obehindrat (mitt tidigare knäproblem är bortblåst). Det var det stora målet. På självaste julafton klarade jag också för första gången 50 Burpees under 5 minuter (4.40). Vilket också var ett stort riktmärke. Det sekundära målet var att fullt ut ägna mig (och familjen) åt paleokosthållning. Det har vi också lyckats med. För att komma in i paleo så kopplade jag till en början ihop det med zone – som det ”orginala” best shape of my life handlar om. Det var nyttigt att prova på och ett bra sätt att bana in sig själv i paleovärlden.

Före och efter bilder:

Före:

Startvikt: 75kg (efter 8 veckors utmaningen)

Målvikt: 68 (via 66kg) (-7kg)

Det intressanta är cm:rarna i förhållande till vikten:

Navel 80(-4cm)

Midja Bred 92 (-6 cm)

Rumpa 96 (-6cm)

Lite rolig 6 månaders statistik:

Genomförda wod´s: 109 st

Genomförda PW:s 30 st

Genomförda löppass: 22 st

Det syns ju rätt tydligt var fokus legat 🙂

Mina egna reflektioner över resultaten är att jag är grymt nöjd över den muskelmassan jag lagt på mig. Eftersom min maxstyrka var sämre än mina kroppsviktsövningar så blev naturligt fokus på att öka i styrkan – därav var jag ”tvungen” att bygga mer muskler. Gissa om jag gjort det? 🙂 Jag är även nöjd med att löpträna på ett sätt som jag aldrig kunnat gjort tidigare i livet. Jag har mig själv att tacka, såklart, men även min fantastiska pojkvän och crossfit att tacka – BIG time!

Nu är denna challenge färdig och jag laddar om till 1 Januari – som är min älskade unges födelsedag och starten på min nya challenge. (Jag är ingen fan av nyårslöften och 1 Januari i den bemärkelsen men eftersom Lowa fyller år då så är det därför det datumet är speciellt bra för mig)

Vad tror ni att min nästa utmaning kommer fokusera på? Vad tror ni mitt mål är? Ni har några dagar på er att fundera!

Efter bilder kommer här: 5kg fett lättare, ett par muskler rikare 🙂 :

20111227-174420.jpg

20111227-174449.jpg

10 thoughts on “Best Shape of My life målgång och summering

    • Jo det blev lite väl långt, motivationen har inte alltid varit på topp..men det är ju trägen vinner som gäller tillslut. Dessutom gör jag ju nånting jag älskar och mycket av motivationen ligger i att jag bara VILL och SKA bli bättre. Det är ett grymt drag i det liksom!!!

  1. Grymt bra jobbat! Jag skulle aldrig ha tålamod för att hålla på ett halvår… tror jag. Det gäller nog bara att bestämma sig.
    Jag tycker dock du såg ut att vara i bra form före! Best shape of my life, är det ett koncept av något slag eller var det din målmening? Och vad är wod?

    Vad roligt att du hittade till min blogg, kika gärna in fler gånger 🙂

    • Precis – det gäller bara att bestämma sig o sen köra 🙂
      Best shape of my life är ett upplägg från USA som är framtaget för crossfitutövare med syfte att förbättra sina resultat och sin kroppssammansättning. Det är riktigt bra och håller på i ”ordinare” utförande 10 veckor.

      WOD: Workout of the day.

      Kram

  2. Va? SM???? WOW!!!! Du är grym vet du det?

    Jag har ju oxå gått i mål och jag kan nog säga att jag är nöjd. Jag höll mig dock till 15 veckor hahaha Fast nu måste jag ju börja med något nytt. Nyårsafton blir det mitt första Crossfit pass ute i skogarna. Det du =)

Kommentera

