Vad innebär träningsåret 2012 för mig?

Jo, flera saker. Jag har nya mål att uppnå och några gamla kvar att avverka. Jag har senaste veckan gjort massvis med tester för att veta exakt vilken nivå jag ligger på. Det gör jag alltid inför en ny ”utmaning” men nu har jag varit lite extra noggran och detaljrik eftersom jag har ett väldigt stort mål framför mig. I dagens läge har jag 2 tester kvar, 400m löpning och bänkpress – de får jag komplettera med under veckan.

Planeringen har jag gjort månadsvis och veckovis. För att se en tydlig stegring och att jag får med allt som jag vill och bör göra. Eftersom jag lever och andas crossfit så är det ju enbart så jag mäter mina resultat. Jag strävar efter att bli bättre i samtliga gymnastiska övningar, att bli starkare i varje enskilt lyft samt att kunna springa snabbare och längre sträckor på kortare tid. Fint va? Jag skall helt enkelt förbättra allting. Det är det som är tjusningen med crossfit och det som håller mig motiverad och ”på topp” hela tiden. Jag kan ALLTID bli bättre på nånting. Det är en utmaning!

Min programering har jag fått hjälp av både min sambo och självaste Mr Herou.TACK! Att ta hjälp av någon eller att få någon annan att se över din planering är ett tips från mig. Gärna någon som då är expert på området, och har samma inriktning som dig, men som kan se på det hela med andra ögon och från ett annat håll än vad du själv kanske inte tänker på, glömmer eller kanske väljer att förbise. Min planering e alltså toppnoch, MEN som alltid är det ju inte planeringen som gör jobbet – det är hur jag utför den som kommer att visa mina resultat i slutändan.

Rent konkret då:

1) Hur ser planeringen ut?

Givetvis kan jag inte dela med mig av alla mina hemligheter 🙂 Men ni som läser bloggen vet ju hur jag tränar och det är egentligen inte mer spännande än att jag tränar likadant, med målen i sikte.

2) Hur får jag min väg tydlig?

Jag använder mig av en grovplanering som jag alltid gör i excel. Det är enkelt och tydligt att se tycker jag. Har jag kortare delmål så brukar jag ibland använda mig av tidslinjer. Det kommer jag även att göra nu fram till delmål 1.

3) Vart ska jag?

Ja självklart framåt. För att hålla träningsmängden aktiv och hålla mig själv på topp hela tiden så skall jag genomföra några ”tävlingar” under året. Av olika dignitet. Jag börjar med första halvåret för att kunna hålla målen färska – uppdaterade och aktuella i minnet och i planeringen. Det stora målet är ju såklart att kunna vara med i Falun i början av juni – MK open. Det är ett helt SJUKT stort mål för mig på ren svenska. Det krävs inte mindre! än att jag måste typ göra en tydlig förbättring av mina MAXvikter, jag måste iallafall upp på vikter runt 100kg. Löpa en hel del snabbare samt kunna hantera de gymnastiska övningarna. På ren svenska; Jag måste träna utav helvete! Inget pass går att missa, allt måste nötas, allt skall sitta!!! Fint! Det kommer bli ett par trasiga händer och fler blåmärken under 2012 kan jag meddela.

Mål och delmål:

Mars: ” 2 sjöar runt” – 5,7km

Mars: Premiärmilen

Juni: Blodomloppet 5 eller 10km

Juni: MK open ”sommarens mest vältränade”

Givetvis måste jag döpa min nya utmaning och kategori till nånting. Det blir under ”Satsning 2012” som ni kommer att hitta alla inläggen i fortsättningen”. De kommer också att vara kategoriserade månadsvis för enklare tillbakablick.

För er intresserade; här kommer min första tidslinje, så ni kan få ett exempel på hur det kan vara uppbyggt. Jag delar in i veckor med slutmålet längst till höger. Där står vad jag skall göra som ”fokusträning” – sedan jag kör jag alltid workouts i anslutning till fokusträningen men de planeras ju som bekant aldrig i förväg. Eftersom jag vill vara i lite extra bra form till Thailand så lägger jag lite extra krut på löpträning fram tills dess. Hur många gånger jag upprepar mina intervaller får ni läsa om när jag väl utför dem 🙂 Det finns en tanke med allt, kom ihåg det!! Varför jag valt att lägga intervallerna på detta sätt, med först en sänkning och sedan en stegring är för att jag skall jobba upp speeden i fötterna. Dvs, jag springer först 2 veckor med ”kortare och kortare” tidsintervall för att kunna springa fortare och fortare, sedan så kör jag en total rokad och lägger in riktigt ”långa” ,i detta fallet, intervaller på 5 minuter. Precis som crossfit, chocka kroppen regeln gäller även här, att kunna slå om från max till uthållighet och kunna hålla bra tempo i båda.

Hur ligger jag till just nu då?

Har ju testat för brinnande livet denna veckan och förra veckan. Så här är mina resultat i siffror. Jag är starkare än vad jag nånsin varit just nu. Ligger fortfarande lite efter löpmässigt men det kommer snart tillbax till fullo. Sjukt nöjd med mina testresultat faktiskt.

Så, nu har ni fått en liten inblick i hur jag skall gå tillväga. För er som behöver mer ”pepp” och inspiration än mig som redan har min bana klar,  rekomenderar jag en riktigt bra fejjan grupp som min fina vän Lovisa har dragit igång. Den hittar ni HÄR och rekomenderas varmt!

o så avslutar jag med lite regelrätt..

3-2-1 GO

3 thoughts on “Vad innebär träningsåret 2012 för mig?

  1. Pingback: Tidsomställningsträning « lowaojag

Kommentera

