Situps, Crossfit, Planka

Jo, du Sofia, du rekomenderar ju att skippa situpsen för oss läsare men själv gör du dem? Jag är lite nyfiken på varför?

BRA fråga, det ger mig ett bra tillfälle att reda ut och skriva lite om det. Jag tränar ju som bekant crossfit, jag tränar för att kunna tävla, jag tränar på ett helt annat sätt än förmodligen de flesta som är här inne och läser. Jag håller absolut med om att det kan vara aningen missvisande att jag inte ”lever som jag lär” men i crossfit så finns en gren, eller 2 faktiskt, en som kallas Situps och en som kallas GHD Situps. Kommer en sådan övning på tävling och jag inte har tränat på den – ja, då ligger jag risigt till. De förekommer också från och till i workouts och då gör jag dem för att kunna jämföra min tider med andra som gjort workouten. Av den relativt enkla anledingen gör jag dem. Jag väntade 4 månader efter förlossningen och hade under en längre tid kört plankan och andra stabilitetsövningar innan. En självklarhet för mig.

Jag kompletterar mer än ofta (flera gånger om dagen faktiskt) med plankan i alla olika varianter för att hela tiden utmana och förbättra min bålstabilitet. I de allra flesta moment i Crossfitworkoutsen så använder jag mig av min bålstabilitet, det är därifrån jag hämtar balansen, kan ”rädda” upp ett lyft och pressar tunga vikter över huvudet osv osv osv. På så vis tränar jag bålstabiliteten också såklart – genom att aktivt använda den i olika övningar!

För ALLA rekomenderar jag övningar för den inre bålmuskulaturen. I olika kombinationer men gärna tillsammans med en övning, t.ex Thrusters (Frontböj med Press) där bålmuskulaturen verkligen sätts på prov för att kunna hålla tekniken rätt och få en bra spänst och tempo upp på raka armar. Fördelar med träning av den inre bålmuskulaturen är att du får bättre hållning, ”plattare” mage eftersom du tränar att aktivt dra in musklerna kring ”putmagen”, avslastning för ryggen – svag mage leder ofta till ryggvärk på grund av dålig hållninig och såklart så får du bättre effekt på din styrketräning, kan hålla bättre teknik och lyfta tyngre vikter

Kommentera gärna igen om du vill ha ytterligare förklaring.

2 thoughts on “Situps, Crossfit, Planka

  1. Hej! Jättekul o inspirerande att läsa om träningen! Håller med dig om sit ups, vi är riktigt oense i min mamma grupp då flera tränar med nån app som lovar dom 200 situps, jag har sagt att plankan o bålstabiliter är mycket viktigare efter förlossning, men ligger ännu i underläge… Man bränner väl bättre vid plankan o stilla övningar samt jogging i intervall, risken med sit ups är väl att man bygger ovanpå babyhullet… Tja, jag kör mitt race med bålen, så får vi se hur resultatet blivit i sommar! 😉

    • Hej Mirja!
      Kul att du är inne o läser!!Var länge sen vi sågs, kanske vore dags att styra upp nånting – om inte annat med massa bebeislek 🙂

      Vetskapen om VARFÖR man inte skall göra situps som gravid eller nybliven mamma är för dålig, tipsa gärna om min blogg så att det kan lära sig hur de skall göra för att få tillbaka stark bukmuskulatur o ev. synligare magmuskler 🙂

      Bränna fett vid plankan kanske jag inte direkt skulle beskriva det som MEN den stärker upp muskulaturen som ”håller in magen” och är fördelaktig att stärka upp, speciellt efter en graviditet så man inte får ryggproblem och såklart kunna göra övningar med god hållning och teknik.

      KÖR ditt race! Du har rätt!! Kram

Kommentera

