Dagens poolpass

Ni har frågat mig tidigare om träning i vatten.Jag gillar ju att visa er med film vad jag menar och hur jag anser att övningen skall utföras. Vad passar bättre än att fixa det nu när det finns pool runt hörnet?

Dagens pass,som passar utmärkt att göra på semester vid poolen eller i simhallen, utförde jag växelvis i pool och vid sidan av. Varierat motstånd, tyngdkraft,teknik o tempo. Ingen riktig wod än – det är lite för varmt för att kunna köra nåt på maxnivå. För att orka värmen så kör jag istället kort korta intervaller och TABATA är ju ett passande format för denna typen av träning. För er som kör TABATA,glöm inte att hela tiden sikta på att förbättra er, dvs klara fler o fler korrekta repetitioner för varje hel omgång. Jag har ökat 4 på squat från igår till idag, och 3 på armhävningar!

30min PW
TABATA:
Knäböj
Pooldips o Vdips
Armhävningar
Bålrotationer i poolen
Plankan på land
Poolrusch
Armhävningar (igen ja!)
Mountainclimbers i pool
Fällkniven (på poolkanten)

Ni får se några av övningarna idag:

Dips och V-dips
Ett bra alternativ till dips i ställning. Tyngre än vågräta dips och så får du samtidigt rätt vinkel i armbågen. V-dips är den lite tyngre varianten där du får jobba både med vattnets motstånd,din egen tyngd och statiskt med bålen. I toppläget pressar du ryggen mot kaklet (dvs motverkar ev. svank), lyfter fram och upp benen så de bildar ett V och håller dem rakt ut från höften,håll dem sedan i det läget genom hela rörelsen. Gör först V dips, när du inte orkar fler, eller börjar släppa ryggen från kaklet, släpp ner benen och gör vanliga dips tills du inte kan komma upp på raka armar igen.

Poolrusch
En riktig pulshöjare. Börja med att helt frångå folk som stirrar eller att det ser helt galet ut. Efter det väljer du ut en sträcka att springa kant till kant. Ruschen sker utan armar (håll dem i höjd med ytan rakt framför dig)och med brutalsnabb frekvens på benen. Baksida lår känns mest eftersom det är svårt att få grepp i poolen. Vila 10 sekunder vid varje kant eller kör fram o tillbaka sprinter o vila efteråt.

Kommentera

