Barnvagn i Bangkok

Eftersom ni var flera med mig som undrade hurvida det går att ha barnvagn i Bangkok och nästan ingen verkade ha ett bra svar så kommer här nu ett inlägg om det.

Vi var länge i valet och kvalet, vagn eller inte,bärstol,babybjörnen eller 2 av dem bara? Som ni vet så hittade vi ju av en händelse en resesulky som vi beslutade oss 2 dagar innan avresa för att köpa. Det visade sig vara ett av
de bästa besluten på länge.

Vi checkade in vagnen utan airshell och den höll hela vägen fram till Bangkok i en plastpåse. Perfekt! Med oss tog vi självklart myggnät och mugg/attrialjhållaren att sätta mellan handtagen.

En liten vagn alternativt en vagn som går att dela i flera delar är att rekomendera. Taxsiarna är som hemma,och några väskor fyller snabbt bagageutrymmet. Vår vagn fick precis plats ovanpå väskorna (vi var dock 5 pers. med 4 väskor och lite handbagae,men ändå).

Trottoarerna i Bangkok skulle kunna beskrivas som nästintill obrukbara för barnvagnar. De är 3dm höga och sen är det gropar,stolpar och stånd som trängs på en bredd av max 1,5m. Dessutom är det rätt mycket folk så du får gå mindre än hälften så fort som du vanligtvis gör när du ”shoppinggår”. Vissa gator och öppna torg funkar bättre, men det är alltså vägen dit som är utmaningen. Vagnar jag inte skulle rekomendera är:
*Tvillingvagnar (då rek. jag taxi till rätt shoppingställe eller sevärdhet på en gång)
*Löpvagnar
*Teutonia/ICandy/Urban Jungle med 3 hjul (för långa och breda)

Kanske vagnar:
Brio/Teutonia med 4 hjul, 2 mindre o 2 större

Det enda i vagnväg jag egentligen kan rekomendera är resevagn/paraplysulky variant med 4 små hjul. Jag har faktiskt inte sett en enda annan vagn än just än paraplysulky. Det stora minuset är att barnet måste åka framåt, jag kan tycka att det känns lite olustigt med så mycket folk, bilar, moppar, avgaser och grejor att jag hellre skulle vilja ha henne mot mig, trots att jag har en sulky. Det måste vara nästa grej för barnvagnstillverkarna att kolla på, kan ju inte vara svårare än att vända på sisten liksom? Hur man gör om man har ett barn som är under ”sitt” åldern vet jag inte – kanske att jag då skulle bära hela tiden, alternativt ta med babyskydd och hjuldelen till den ordinarie vagnen med isofix ställ, på så sätt har man ju också en bilstol, vilket inte finns i vanliga taxisar. Bugaboo bee eller någon av Quinny modellerna är fullt möjliga i köpcentrum o öppnare platser, men betydligt trängre o klurigare på gatorna. Det bästa tipset kan vara om ni planerar en längre semester i Bangkok,att köpa så liten vagn som bara är möjligt och ha med någon form av bärdon. Det blir dock varmt att bära under dagtid!!!Ska man som vi, bara passera under en till två dagar så kan det gå med större vagn, men ta då taxi till det köpcentrum ni vill besöka.

Lowa in Bangkok!!

Kommentera

