Att tänka på vid plankan

En sak som många, vill jag påstå, glömmer alternativt är ovetande om är att släppa händerna vid vid plankstående.  När du läst detta inlägget måste du prova direkt – jag lovar dig att det kommer att bli en AHA upplevelse. De allra flesta upplever det som tyngre, men också att de får mer kontakt eftersom du inte kan ”trycka” ihop kraften i händerna utan att du måste få kraften att cirkulera ända från spänd mage till axlar, armar och så ner igen. I filmen visar jag släppta händer, prova också att vrida ut underarmarna i olika lägen ända ut till rakt fram från armbågarna sett. Kom också ihåg att hålla handlederna lika raka som underarmarna.

Jag lär alla mina kunder att göra plankan på detta sättet vid de statiska plankorna, i början med en del motstånd eftersom det plötsligt blev ”jobbigare” men efter ett tag upplever de att de kan stå betydligt längre och också att de kan hålla korrekt utförande längre, det hänger ju såklart också ihop med att de gör plankan progressivt hela tiden. Prova denna varianten du med får du se.

Som vanligt kommer en film med hur jag menar!

Kommentera

