Tåg till HuaHin

Befinner man sig i området kring HuaHin (vi bodde ca 15 mil ifrån) och vill göra ett litet äventyr under en dag med lite sämre väder, ja då väljer man att ta tåget till HuaHin. All info vi fick innan tydde på att det skulle vara en häftig upplevelse, och JA det var det, men för mig som inte ens gillar tåg i Sverige blev det smått ångest när jag såg tåget rulla fram vid perrongen. Tänk er ett gammal öststatståg på väg till skrot. Ungefär så, o lite gnissligare, skitigare och illaluktande. Amazing  – o här skall jag sitta i 2 timmar..Fint! Älsklingen var glad ihågen som vanligt! Väl inne i vagnen kan jag ju knappast säga att det blev bättre – stålsitsar, hostande människor, skrikande försäljare som går förbi var 3:e minut med någonting som skulle vara ätbart men enbart luktade rå fisk. Fint! Gissa hur mycket jag försökte försjunka mig i min bok och utestänga verkligheten?

En viktig detalj, ej att förglömma är att tidtabellen måste man till fots gå att kolla på tågstationen dagen för avfärd, inga iphoneAppar här heller..Vår tid för avgång blev 09.40. Kostnad 20 Baht / person. Dvs Ca 5 kronor för 2 timmars tågåkande.

Ser ni fläktarna i taket? ÅÅÅÅNGEST! Tur att det inte var överdrivet varm vår tågdag så vi slapp få alla bacillusker runtåkande omkring oss. Micke visste att jag skulle reagera på detta o typ vilja gå av så han var överdrivet positiv hela resan och tyckte att det var fantastiskt. Jag tyckte inte att det var fantastiskt och var snabbare än snabbast av när vi väl kom fram till HuaHin. *fniss*. 

Är man inte bacilluskkrädd – cellskräckig eller luktkänslig så skall man ta en tur med tåget. Det går att åka ända till Bangkok och ända ner till södra udden. Det lär ta ett tag och vissa gånger kan resan ta upp till dubbelt så lång tid mot vad som anges, men är man i Thai så är man!

Väl framme i HuaHin så frågade vi efter vägen till VillageMarket som är det stället som är störst, bäst och lockar flest turister. Det var främst shoppingen vi var ute efter under denna dagen så därför tog vi lunch och började sedan att gå dit, fast de flesta rekomenderade taxi – både jag och Micke tycker att man ser mer av staden då och kan snabbare skapa sig ett intryck. Mitt första intryck av HuaHin var att det var en enda låååååång gata, med 3 filer i vardera riktning och med blommor och palmera på mitten. Inga direkta affärer på gatan utan det var taxistationer, byggnader och stora respektive ”hål i väggen” restauranger. Ca 25mins promenad från tågstationen ligger VillageMarket där det bjöds på 3 stora våningar med shopping, skönhetsfix och biograf, o såklart mat – i alla former och färger.

Eftersom vi var Lowa lös så strosade vi mest omkring, ingen av oss var på nåt större shoppinghumör så efter några timmars strövande, en glass (jag fick 2) och en snabbrunda inne på Tesco Lotus som låg i källarvåningen åkte vi hem igen. Med taxi denna gång och de 15 milen kostade 300 sek. Dessutom var det en jätte fin bil. O ja, det går att pruta på taxisar i Thai. Tips!!!

På Baskin Robbins var det pinkTuesday, och vad passade mer ypperligt än att jag råkade ha rosa tröja på mig – o fick därför en glass tillpåköpet. 

One thought on “Tåg till HuaHin

  1. Hej på er alla
    Det var nog tur att ni inte hade mormor med er, jag är nog aldeles för noga med allt runt omkring
    och jag tycker att ni gjorde rätt i att ni tog taxi hem, men det är ju roligt för er att ha fått vara med
    till Tailand.
    Lowa är urgullig på alla kort.

    Kram från mormor/gammel

Kommentera

