Påsk hos oss!

Inte för att jag är nåt större fan av påsken just specifikt, men för Lowas skull så tänker jag göra lite tradition av alla högtiderna. Pynta lite och ha några specifika grejor som åker fram år från år. Eller vad säger ni om min fina påskhöna nedan, den är liksom ful fast fin – den har jag ärvt efter min mamma. Jag kommer ihåg att jag gillade påskris och plastägg jag var liten – o jag antar att jag är likadan som min egen mor. Därför – ett litet påskaltare. Dessutom har den lilla ”köksön” på hjul blivit vit. Tidigare var den i obehandlat trä – mest för att jag inte har haft tid att dra igång ett måleriprojekt. Men nu så – jag glömde visst att ta en förebild – men det blev verkligen stor skillnad – både för uttryck, ljus och känsla i köket/vardagsrummet. Jag har målat lite mer möbler – skall visa er sen! Kanske är det nånting för er altan/balkong?

För er som inte visste det är inredning ett av mina största intressen. Jag får ro i kroppen av att ”piffa”!! Lowa har också lärt sig att piffa – då bär hon ut alla kuddarna från sin koja och lägger på vardagsrumsgolvet – och river ner alla kuddar från soffan! ÅÅÅÅ!!! På senaste tiden har jag även varit på en hel del loppisar. Kors i taket egentligen, då jag inte direkt är ett fan av gamla saker MEN ack så fel jag hade. Att fynda, kunna göra om eller slipa och måla om är ju det roligaste som finns. Ska visa vad jag menar lite senare!!

Varför inte använda påskäggen i inredningen liksom? Här ligger dem i mina favorit Matteusskål. Varje morron känner Lowa o jag på varje påskägg – men än är det ingen höna som har lagt nåt i dem!!! Hoppas det händer snart! Tavlan gjorde jag först själv, sen så hittade jag en liten annan design på nätet som jag anammade. Visst blev det fint med en vit ram? ( o ja, Lowa låter för det mesta mammas tidningar och piff vara i fred – det är lite av vår taktik här hemma – ingenting är barnsäkrat förutom vitrindörrarna där vi har glas, allt annat är öppet – och det funkar faktiskt. När hon hittar skräp på golvet så går hon fram till sopskåpet och antingen öppnar, kastar och stänger eller så får nån av oss öppna. Vi får väl se hur länge det går, men jag har en bra känsla – vi använder ”frihet under ansvar” – det skall börjas i tid.

Kommentera

