Level 1 crossfit course

Puh! Somnade på en sekund, med en kropp som skrek av smärta igår. Vaknade upp med kabong huvudvärk och lite mindre smärtande kropp – tills jag rörde mig :)! Precis som det skall vara. Som en av lärarna uttryckte sig igår när en av hans deltagare på ett pass kommit fram och undrat varför hon hade haft sån träningsvärk bara genom att lyfta en sopkvast!! Precis!!!

Igår när jag kom hem var jag eld och lågor. Detta var utan att överdriva den absolut bästa utbildningen jag gått inom grenen träning/kost/hälsa, och då har jag gått en hel del – både längre och kortare och inom flera olika utbildningsorgan. Detta var liksom komplett. Jag är ju känd för att gilla ”hitler” precision, har noll tålamod med andra som babblar under en lektion, inte ”pay attention” och lärare som tar pauser hela tiden och inte egentligen är där för elevernas skull. Denna utbildningen visar verkligen på true coaching skills, genomtänkt upplägg, BRA lärare och rätt attityd. Inga pauser förutom lunch, högt tempo, inga onödiga sidospår utan förmedela det viktigaste – ut och kör och testa själv – tillbaka för lektion osv. När vi övade in övningar så var vi uppdelade i olika grupper och hade olika lärare varje gång för att får se på olika utlärningstekniker och personligheter – sjukt bra! Det var inte tal om nån hänga och slänga tid utan upp med pinnen, gå igenom från position 1 till slutförande av övning och sen execute step by step. I hitler takt – startposition – go – execute – start – finish – reset. Jag bara log. Jag älskar det, alla samtidigt, samma tempo. För att demonstera vanliga fel/brister så användes gruppens deltagare – vi fick se hur instruktören korrigerade, använde för cue:s och rättade till. Jag känner ju att jag hade en stor fördel av min bakgrund som PT och genom att ha nött teknik med Micke såpass länge men fick ändå ut en hel del av utbildningen, likaväl som de som hade tränat crossfit bara under någon månad fick ut massor – även om jag inte tror att de uppfattade detaljer som jag fastnade för, dvs – alla kan gå utbildningen och ta del av nånting som de inte visste innan.

Det som jag också starkt gillade var de korrigeringar som gjordes personligen. Jag fick många gånger beröm för min teknik vilket såklart är kul, men ”pointers” på det som jag tidigare visste att jag har svårt med – vilket är skitbra. Det ger mig fler nycklar att jobba vidare med som kan öppna nya dörrar. Kände redan igår på första workouten som var en team ”fran” hur jag kunde trycka på i Thrustersarna mer genom att använda höften som ett större hjälpmedel. Helt sjukt!! Jag kunde köra 15 Thrusters på 30kg utan att blinka. Nöjd eller nöjd??

Även fast vi var totalt 60 personer var det inte en enda gång jag inte kände mig sedd, noterad eller korrigerad. Det är stort och enligt min åsikt handlar det om BRA lärare. Jag är glad att jag har ett jobb som jag i princip enbart pratar engelska på, det gjorde stor skillnad i min förståelse och totala uppfattningsförmåga genom hela kursen. Det var deltagare både från skandinavien men också från Estland, Tyskland och Frankrike. Vissa hade svårare än andra att hinna med på föreläsningarna. Allt kursmaterial är dessutom på rätt komplex amerikansk/engelska vilket också ledde till en del huvudbry innan jag fick koll på huvudsyftet med en del meningar, MEN ändå så är det liksom det som är crossfit – på svenska hade det inte varit samma sak.

Idag ligger vår fina gruppbild uppe på CF.com. Kan ni hitta mig? O kanske en och annan kändis??? 🙂

Jag har ju en STOR fördel att ha min älskade man här hemma. Han har jobbat in ett sjukt bra utgångsläge för mig i alla lyften och som gör att jag har en hel annan förståelse för mekanik och kraftutveckling. Igår diskuterade vi länge vad vi lärt oss på kursen vs. hur en tyngdlyftare utför övningen. Det skiljer sig en del – och jag fortsätter gå på Mickes spår – men för gemeneman och mormor Britta som kommer på sin första crossfitklass och vem som helst som kommer och vill köra crossfit med mig så snappade jag upp en hel del pointers från en av de bästa instruktörerna i Sverige, Mads Jacobssen. MEN – jag har bästa coachen här hemma vad gäller lyft, så där kommer inga förändringar att ske – mina favorit grenar i CF är just tyngdlyftningen – där jag också själv känner att jag har stor potential så där kommer jag att fortsätta nöta – och nu ännu mer strukturerat med min bästa man här hemma. Första målet är att vända på kroppsvikten. DET blir en spännande resa!!! Tillbax till utbildningen…

Jag tror att minst hälften av gruppen gick kursen för egen del, dvs att de inte hade intution att ”lära ut” crossfit. Jag fick frågan av några i vilket syfte jag gick utbildningen – och mitt svar var att för att kunna lära ut crossfit bättre och även kunna köra crossfit klasser här på CrossfitSTHLM, de hade trott att det enbart var en utbildning för att lära sig grunderna – där tror jag att det blivit lite fel i uppfattningen – iallafall från den svenska sidan, att gå lev1 innebär att du skall lära dig att coacha andra, genom att för det första kunna visa övningen rätt och sedan korrigera/förbättra deras teknik, vilket också tydligt framgår vid registrering till kursen. Oavsett så var de ändå nöjda och fick med sig en hel del från utbildningen – de valde också att inte göra cert. provet utan nöjde sig med ett cert. of attencende som innebär att du varit med men inte har för intuition att just nu förmedela dina kunskaper vidare genom att coacha andra. Jag gjorde provet – självklart – och jag hoppas på det bästa, det var klurigt, en del frågor var långt i från självklara – men eftersom jag läst på en del, och som tur var – fokuserat att läsa vissa delar och andra delar inte alls utan enbart gå på att lyssna på lektionerna och notera små detaljer så fick jag ihop paketet riktigt bra. Resultat väntas inom 1 vecka. Spännande!

Jag är iallafall sjukt nöjd, sjukt förbättrad och sjukt mycket mer taggad till träning och tävling och sjukt mycket mer påläst. TACK till CrossfitSTHLM som gav mig chansen att gå utbildningen.

Till dig som själv är sugen på att gå vidare med ditt crossfit intressse och vill gå en Lev1 kurs rekomenderar jag följande för att få ut så mycket av utbildningen som möjligt:

* Minst 6 månader av crossfitgruppträning

* Att kunna grunderna i de olika lyften samt förståelse för crossfitkonceptet i stort

* Kunna ”bas” engelska

* Vara vid god fysisk status

* Ha någon form av coach/pt/gruppträningsinstruktörs bakgrund

Föreläsning av Mr Steadman. Real good coaching – and if not – you got an NO REP!!!!

20120409-091327.jpg

5 thoughts on “Level 1 crossfit course

    • HIHI, det gick faktiskt riktigt bra. Han körde alla övningar och workouts – men det skalades till ensides övningar – många med KB. Sjukt imponerande!! Kram (har kommenterat hos dig)

Kommentera

