Varför ska du träna Crossfit?

Den stora skillnaden, om du tränar regelrätt ”styrketräning” eller Crossfit är att i styrketräning så tränar du med syfte att få kontakt eller bygga upp en muskel eller flera,  i crossfit övar du en rörelse tills du kan göra den så bra som det bara går. Det speciella med Crossfit är också att vi tränar för att bli så bra på så mycket som möjligt. Det finns ett talesätt inom Crossfiten som säger: ”Specialist på att inte specialisera sig”. Det tycker jag beskriver väldigt bra vad det hela handlar om.

Det var en vän till mig som drog upp påståendet att Sanna Kallur (inget ont ord om denna fantastiska människa men som exempel!) i sina bästa dagar skulle väl vinna vilken Crossfittävling som helst, hur lätt som helst. Mitt svar var absolut inte. Varför? Jo, här kommer själva hemligheten. Är du tillräckligt bra på en gren – då är det på ”bekostnad” av nån annan gren. Hon skulle säkert vinna över Doris 30år och nybörjare men inte över duktiga crossfitatleter. Typ: Du kan inte vara OS tyngdlyftare och 100m sprint samtidigt. Make sense? Sen är väl vi ”vanliga” idrottare kanske inte så extrema ytterligheter, men jag själv kan märka att om jag satsar extra ett tag på tyngdlyftningen – ja då springer jag inte särskilt snabbt eller uthålligt månaden efter. Eller tvärtom. Egentligen inte så konstigt.

Ovan fenomen kan vara motiverande – eller stressande. Stressande ur förhållningssättet att; Hur sjutton skall jag lägga upp den här träningen då för att komma nånstans och hur skall jag nånsin klara att göra Double Unders eller gå på händer? Till er skulle jag vilja säga; – Vad är du bra på? Ta fasta på det som du faktiskt är duktig på och gillar att göra inom gruppen crossfitövningar (jag pratar alltså inte om att köra bicepscurls i en workout). Kör ”lagom tunga workouts” – ta inte ut dig så blodet sprutar ur öronen, utan träna – bli trött och VAR nöjd. Crossfit är att utvecklas ur sina egna förutsättningar och gå med i en Box och lär dig teknik i svårare grenar och lär känna gemenskapen som i de allra flesta fall är helt fantastisk.

Ur min synvinkel som coach tycker jag att det är otroligt inspirerande och kul att kunna använda mig av olika redskap, olika typer av övningar och rörelser i förbestämda workouts eller workouts som jag individanpassat. I fallet som jag som privatperson och crossfitutövare finner jag det oerhört motiverande att veta att jag har ungefär säg 50 rörelser som jag skall kunna utföra med så hög standard som möjligt. Jag har mina förutsättningar i ryggen, jag är ingen ”nätt” tjej som är jätte perfekt för kroppsviktsövningar MEN jag har stor fördel när det kommer till tunga lyft/ dra / släpa / lyfta saker. En mindre tjej har väl ungefär motsatta förutsättning men vi båda kan träna samma saker eftersom vi båda måste utveckla både våra starka och svaga sidor och ha så hög lägsta nivå som möjligt. Om det kommer upp en workout med tex tunga marklyft i början vet jag att jag kan vara med rätt längre i matchen – ju fler reps och ju lättare det blir, desto hårdare måste jag jobba – o min motsatta tjej får slita som ett djur med de tynga marklyften men kanske kan ta igen senare om det t.ex kommer löpning eller kroppsviktsövningar efteråt. Dessa komponenter motiverar mig och får mig att hela tiden vilja variera min träning – för att kunna så mycket som möjligt – i så många grenar som möjligt. Vem som vinner workouten i slutändan? Den som är bäst tränad på flest saker. Simple as that! Lite som en positiv never ending story 🙂

Så, om du går i tankarna att prova Crossfit. Hejja Hejja säger jag till dig. Självklart skall du prova. För att göra det rätt och enkelt till en början så skall du från och med nu glömma dina gamla gymövningar. Tänk inte på att sätta ihop dem i olika mönster och cirklar, det blir då cirkelträning/högintensiv träning eller nånting annat, bra träning för dig som inte vill träna Crossfit – men hallå, nu var det ju Crossfit vi skulle träna eller hur? Crossfit betyder inte ”blanda och ge” – det blir lätt en missvisande bild av vad Crossfit är – och jag vill gärna vara med och sprida den korrekta formen. Läs på vilka rörelser som ingår i Crossfit. Kanske har du inte möjlighet att göra alla på ditt lokala gym? Men med största sannorlikhet kan du göra minst hälften av alla övningar med tillgång till stång och kroppsvikt.Glöm inte bort att du har ute att tillgå också, ute finns många workout som kan genomföras. Tänk va kul att åka till den lokala idrottsplatsen och springa 400m och göra Burpees mellan varje varv 🙂 Glädje på hög nivå!!

Med detta inlägg hoppas jag inspirerat dig och gett dig lite mer förståelse till vad Crossfit egentligen är. Såklart är brevlådan öppen för frågor 🙂

Annonser

10 thoughts on “Varför ska du träna Crossfit?

  1. Du är en suverän ambassadör för crossfit Sofia! Är så glad att du har börjat blogga igen. Jag bor i Göteborg och undrar om du har några kontakter eller någon kunskap om vart jag kan vända mig här för att börja träna crossfit eller komma i kontakt med en crossfitinstruktör.

  2. Jag vill inte vara den som..men jag måste tyvärr.
    Snor en mening från inlägget ovan: Typ: Du kan inte vara OS tyngdlyftare och 100m sprint samtidigt. Make sense?
    Googla Lena Berntsson.. 😉

  3. Man blir bra på det man tränar så det är inget nytt nej..Men visst skulle Kallur kunna vinna en crossfittävling som hade woods med mycket löpning och tyngdlyftningsövningar, det tvivlar inte jag på iaf!! Hon har ju träning som sitt jobb och presterar på världsnivå så jo, hon skulle nog vinna över fler än nybörjare och Doris 30 år 😉

    • Ja precis så jag skrev – hon skulle vinna över random, men sen skulle hon inte komma längre. Nu tog jag ett exempel bara för att visa på att ytterligheter i vilken sport som helst inte vinner över crossfitatleter i långa loppet. Det var själva anledningen till inlägget. Det är faktiskt bevisat också så det är egentligen ingenting som jag behöver argumentera för men tja, nu har jag satt mitt iallafall. Tack för input återigen!

  4. Pingback: Hur skall jag träna för att få resultat? | lowaojag

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s