Dop

20120522-150533.jpg

Idag har jag varit på dop 🙂 Ni med? För att hinna träna och laga mat/matlåda innan jobbet blev det båda delarna redan innan 09. Skönt att ha det gjort och ändå hinna med att börja jobba 14.00. Vad Lowa o Micke gjorde? Lekte i lekparken :)!!! Ni är många som frågar efter mattips och recept. Ikväll kommer ett inlägg om köttfärs 🙂 och nu kommer en tips på en god köttgryta, rättare sagt – min mammas goda recept tillagat av mig.

Fläskytterfile, lök, 2 paprikor, 1 tomat, 3-5 dl vatten, en skvätt vispgrädde, dijonsenap, chili och cacaokrydda, salt och peppar, lite ekologisk/tillsatsfri buljong.

20120522-151450.jpg

Skär köttet i skivor och halvera dem sedan. Stek i gryta i smör eller olja. Lägg i hackad lök (jag tog alla 3), och strimlad paprika. Låt köttet få lite färg och grönsakerna bli mjuka. Häll på vatten så det täcker ungefär hälften av innehållet. Låt koka upp och sänk sedan temp. till hälften (småputtringsläget). Häll på små tomatbitar, 2 tsk dijonsenap, kryddorna och ca 2dl vispgrädde och buljongen. Låt koka ca 1h.

20120522-151503.jpg

Till lunch åt jag min med vitkål och morot. I matlådan likaså.

Kommentera

