Hur skall jag träna för att få resultat?

Vad jag resonerar om crossfit och hur du kan träna det kan du läsa HÄR..

Alla vill veta HUR de skall träna för att få resultat. Du kan säkert få lika många recept som det finns sakkunniga, alla tycker olika, har olika kunskap och olika referenspunkter, likväl som vi alla människor är olika och tycker om olika saker, och presterar bra på olika sätt genom olika triggerpunkter – här är mitt recept:

* Välj övningar som innebär en rörelse. Med det menar jag exempelvis; vill du träna axlar, stå på händer, häng i ett räcke, dra dig upp för nånting, pressa/kasta nånting tungt över huvudet. Vill du ha starkare ben kan du exempelvis lyfta tunga saker, springa, hoppa, göra saker med ett ben i taget. Jag själv tänker aldrig muskelgrupper när jag tränar – jag tränar rörelser som jag vill bli bättre och starkare i. Det har en motiverande effekt.

* Träna med mycket puls. Kör du ”styrketräning” – släng in flera omgångar med konditionsövning eller ren konditionsträning. Exempelvis; Du tränar Marklyft som övning, lägg in 200m rodd mellan varje set. Eller du tränar push ups som övning, lägg in 10 burpees mellan varje set. Ett annat alternativ är att dela upp ett 50 minuters pass på 2 eller 3 delar. 20 kondition /20 ”styrka”/20 kondition eller 25/25. Frågan på vad som skall komma först i ett 2 delat upplägg skulle jag säga; Det du främst vill jobba på. Du är piggast (hjärna och muskler) /starkast i början. Att köra kondition efter styrketräningen för en ”förbränningseffekt” är omdiskuterat, men jag skulle säga att 20 min, säg löpning, i början av ett pass skulle generera i totalt sett mer ”förbränning” än 20 tröttare minuter efter 20-30 minuter styrka. För ni tar väl i så ni blir trötta när ni kör styrkan?? 🙂 Uppvärmning är oftast inte tillräckligt för att förbättra konditionen (och det skulle jag påstå att alla behöver).

* Sålla bland övningar. Med det menar jag, gör inte övningar som inte har nån mening för dig. Tänk noga igenom i förväg – vad du behöver träna, vad du skall ha din styrka eller kondition till och välj sedan övningar därefter. Det finns ju miljoners med övningar som en kropp kan göra med massor med olika redskap. Med kunskap (växande kunskap), kanske någon att rådfråga med och medvetenhet om den egna kroppen så kan du välja ut x antal övningar, som får dig att komma mot ditt mål. Många tycker detta är svårt, jag rekomenderar att läsa – kunskap är guld i detta fallet, vilka rörelser tränar de musklerna jag vill bli starkare/uthålligare i?

* Våga specificera. Jag tycker att det är en ganska lätt utväg att träna för att vilja må bra – bli lite smalare – komma i de nya jeansen, jag förkastar inte målen, men de är lite för suddiga – innerst inne vill du nånting mer, det kan jag nästan lova. Våga säga att du skall springa en mil, åka ett lopp, göra 10 pullups i rad eller vad det kan vara. Ju mer specifiserat mål, desto  ”lättare” att finna passande träningsupplägg och övningar, desto mer motiverande när du kommer i mål, du kanske inte helt lyckas med tidsplanen, men hey, vem åker på semester utan att kolla flygtiden? Dvs, har du ett tydligt mål – ja då kommer du med planet!!

* Engagemang. Engagera dig lika mycket i din träning (om inte mer), som i ditt jobb, ditt hus och din familj. På jobbet planerar du väl i nån form hur din arbetsdag skall se ut? Hemma har du säkert nån slags schema på hur veckan ser ut, hämta lämna barn, möte här och där, familjemiddagar osv osv. Lägg energi på din träning, planering av träningen och låt den ta plats. Engagemang kan också betyda att välja bort nånting mindre viktigt. För en dag, en period eller för att du bara mår bra av att få mer tid till dig själv, familjen och då också träningen. Låter det vettigt? Du själv vet nog bäst vad du gör, som innebär att du inte ”hinner” träna och hur du bör skaffa dig ett större engagemang för din träning.

* Slutligen, snöa inte in dig på detaljer. Jag tycker detaljer är viktiga endast i en övning, där varje övning skall utföras från A-B på ett korrekt sätt, med det är inte det jag syftar på vad det gäller detta. Det spelar ingen roll om du äter hallon eller blåbär eller tränar 3 eller 4 gånger i veckan, i det stora hela. Fortfarande 🙂 Det spelar däremot roll vad du gör upprepade gånger och vilka val du väljer – varje dag.

Kommentera

