Träna roddmaskin som gravid

Det kom fram en tjej på gymmet igår som var gravid i v25 och hade en relativt liten mage och okomplicerad graviditet. Hon undrade över/hade sett mig köra roddmaskinen frekvent och hade lite frågor kring detta. Bland annat, är det OK? Kan det var farligt? Behövs det göras några justeringar?

1) Ja det är OK. Du får igång hela kroppen om du exempelvis ror som uppvärmning. Det blir även lite rörlighetsträning för ryggraden och höftböjarna.

2) Det är inte direkt farligt, det du skall undvika är alltför för hög ansträngningsgrad eftersom kroppstemperaturen är förhöjd under graviditetem – och överhettning föregås genom att inte arbeta med för hög ansträngning, samt genom att fylla på med vatten. Bare in mind att pulsen inte är det bästa måttet på ansträngning under graviditeten eftersom du har mer blod än vanligt att ”ro” runt i kroppen. Kom också ihåg att kroppen har en högre vilopuls under graviditeten, således är det lättare att komma upp i högre puls snabbt. Småprata lite med dig själv (eller grannen), och kan du göra det utan problem så ligger du på en ”lagom nivå”. Det där med lagom är också relativt, är du otroligt konditionsstark sedan innan kan du med all säkerhet ligga på en högre nivå än en otränad person. Men rekomendationerna är fortfarande de samma.  Får du sammandragningar/hård mage är det en signal att slå av på tempot och / eller sänka belastningen. Se roddträningen som moderat konditionsträning och eller uppvärmning. Inga maxprestationer, hellre lite längre sekvenser och ta vilopaus när kroppen behöver. Roddträning passar från första trimestern till senare delen av graviditeten, med modifikation på längd på roddsekvens, tempo och motstånd.

3) Du kommer inte att kunna ro normalt när magen är ivägen (testa att ro med en medicinboll fasttejpad runt magen). Du kommer att behöva skjuta ut knäna när du går framåt, för att överhuvudtaget komma framåt, och var då lite obs på att inte gå för djupt, alltså slå i hälarna baksida lår i hälarna för att inte få en för djup skev riktning i knäna (svårt att vrida ut tårna i rodd :)). Tänk också på att hålla en stark midline, med det menas; sug in naveln mot ryggraden, stolt hållning, sänkta axlar och neutral nacke. När du är i bakre läget, se till att skjuta upp ryggen – tänk rumpa och huvud i riktning från varandra. Som jag skrev tidigare, ta paus när du behöver!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s