Sofias supermusli

Alltså, jag har inte gjort egen musli på 100 år. Nu har dock mormor lärt Lowa att äta musli och således också mig och Micke, (perfekt att ladda kesellan med för mindre kladd), så nu är det dags att ta fram muslikunskaperna igen. Jag läste lite olika recept men sen så freebasade jag som vanligt. Denna är dessutom glutenfri. Mängderna får ni uppskatta, jag blandar först i en skål och sedan lägger jag ut på plåt.

Havregryn, Krossade linfrön, Hackade mandlar,Hackade hasselnötter,Kokkos,Solroskärnor, Kanel (ta i…)

(egentligen, ta lite av varje som finns hemma, ett annat tips är att ha i lite pepparkakskrydda, det blir godare än godast!)

Lägg på en plåt som sagt och in i ugnen på 150 grader i 10-20 minuter. Rör om minst var 5:e minut. Jag ringlade på lite honung också (jag måste åka till Barkarö o fylla på honungsförrådet hos världens bästa Kerstin o Lennart!!!) för lite crunch. Ta ut plåten och låt svalna lite innan du lägger upp i burk. När det svalnat helt blandade jag i torkade gojibär. Himmel så gott 🙂

20120805-104017.jpg

Är havre glutenfritt? Jajjemensan. Ett levande exempel är min älskade lillebror som varit glutenallergisk sen han föddes. Han kan äta havregryn. Studier visar att de allra flesta med celiaki kan äta havregryn faktiskt. Det visste man dock inte om förrän för ca 5 år sen. Rent tekniskt så funkar det som så att havren innehåller ett annat protein än vete och råggrynen. Tänk på att om du köper havregryn i affären så kan det innehålla spår från vete, korn och råg och kan således ändå innehålla en del gluten eftersom det kommer från samma ”fabrik”. För att vara på säkraste sidan så köp ”rena” havregryn som finns ibland på bakhyllan men oftast bland det glutenfria. De har odlats och fabriksförpackats för sig. Om du inte är allergisk så kan du välja de vanliga havregrynen och ändå få i dig väldigt små små små mängder gluten så att det knappt räknas (tänker framförallt på er med känsliga ”uppblåsta” magar.)

Kommentera

