Det här med att byta från spjälsäng…

…kan ju ha varit det bästa vi gjort på länge. Lowa har iof alltid sovit bra men under sommaren så tyckte hon inte att det var så kul o sova längre och ville plötsligt va uppe till 20 på kvällen (från att alltid ha somnat före 19). Dessutom låg hon o snurrade i säkert 30 minuter innan hon somnade. När Lowa var på semester så fixade vi ju hennes rum som bekant o även den nya sängen fick flytta in. Vinna eller försvinna typ 🙂 Det blev storvinst. Från första kvällen så säger hon till; sova! Då ska det borstas tänder o sen så ska hon välja en hög med böcker som hon lägger i sängen, o sen ska man antingen sitta på kanten eller ligga i sängen och läsa, det beror lite på. Nu tror jag hon tycker jag tar lite för stor plats för igår pekade hon tydligt på kanten längst bort, där fick jag sitta. Sen så skulle lampan släckas och sen var det; herå! och en vink ,vilket jag tolkar som gå nu mamma för jag ska sova. Visst, gonatt puss, stänga dörren med tjuvkiksglänt och sen helt tyst. 10 minuter senare har hon lyft upp alla böckerna o somnat med dem på sig. Så här funkar det varje dag, o även på dagen. Vilken unge! Micke som gjort hästjobbet med läggning i typ ett års tid kan få lite avlastning eftersom jag numera också kan lägga henne utan gallskrik. Jag kunde lägga henne på dagen förut, men absolut inte på kvällen – då blev det skrikoarg maraton. Kanske för att jag jobbar 50% av kvällarna o Micke alltid varit hemma på kvällen, eller för att jag inte var lika mysig som pappa, vad vet jag. Tur man har en sambo med tålamod, för jag har det då inte!!

Dessutom har vi nu tröttnat på att torka händer o mun efter maten, hon får gå o tvätta händerna själv, hon är ju ändå 1,5 år – det går alldeles utmärkt!!! Duktiga unge!!! Många vuxensteg så här en vecka innan dagis börjar.

20120809-065151.jpg

Kommentera

